آزمون تعیین سطح و نحوه برگزاری آن

برای شرکت در یک کلاس برای یادگیری زبان انگلیسی قدم اول این است که شما در آزمون تعیین سطح زبان انگلیسی شرکت کنید. آزمون تعیین سطح از این جهت مهم است که زبان آموزان در کلاس باید از یک از یک سطح یا از یک دانش زبانی یکسان برخوردار باشند. برای مثال اگر دانش زبانی شما بالاتر باشد کلاس برای شما کسل کننده می شود و اگر سطح زبانی شما پایین تر باشد در بحث های کلاسی نمی توانید با آنها همراه شوید و کاملا سردرگم خواهید شد. پس فراموش نکنید از همان ابتدا شناخت سطح زبان انگلیسی را در کلاس درست انتخاب کنید. حال اگر نمی توانید بنا به هر دلیلی در آزمون تعیین سطح حضوری شرکت کنید، برخی از موسسات آزمون تعیین سطح زبان انگلیسی را بصورت آنلاین برگزار می کنند.

انواع روش های تعیین سطح

  • آزمون تعیین سطح کتبی
  • آزمون تعیین سطح شفاهی
  • آزمون تعیین سطح آنلاین

آزمون تعیین سطح کتبی

در این آزمون تعیین سطح، امتحان بصورت کتبی از داوطلب گرفته می شود و سوالات از سطح ابتدایی شروع می شود و به مرور سخت تر می شود. این نوع از آزمون تعیین سطح نقاط قوت و مشکلات مربوط به خود را داراست. از مشکلات این روش این است که زمان این آزمون از قبل تعیین شده است و متقاضیان باید برنامه خود را با این آزمون ها هماهنگ کنند. نقطه ضعف دیگر این آزمون این است که به مسائل گرامری بیشتر تمرکز دارند و این موضوع باعث می شود که داوطلب خسته شود و باعث ضعف آنها از ادامه این آزمون شود. این آزمون برای کسانی که گرامر انگلیسی نقطه قوت آنهاست طرفدار بسیاری دارد و ترجیح می دهند در این آزمون خود را مورد سنجش قرار دهند.

آزمون تعیین سطح شفاهی

آزمون تعیین سطح شفاهی یکی دیگر از روش های تعیین سطح و آزمون دانش زبانی درزبان انگلیسی است. در این روش از آزمون، متقاضی با مراجعه به موسسات آموزشی یا یادگیری زبان مورد نظر بصورت رودررو با مسئول آزمون قرار می گیرید. در این روش شما به سوالاتی که در مورد خود و زندگیتان است پاسخ می دهید و سطح زبان خود را نشان می دهید. این روش هم مانند روش قبل دارای مشکلاتی است، مثلا استرس مکالمه زبان انگلیسی با شخصی که اصلا نمی شناسید و کاملا برای شما غریبه است و این موضوع به تنهایی باعث استرس زیادی در فرد متقاضی می شود که در نتیجه آزمون بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

آزمون تعیین سطح آنلاین

یکی از نوین ترین روش های تعیین سطح زبان انگلیسی که به جدیدا باب شده است و با استفاده از اینترنت و در منزل انجام میشود، آزمون تعیین سطح بصورت آنلاین است. بعضی از آموزشگاه ها و موسسات آموزشی از این روش برای تعیین سطح زبان داوطلب استفاده می کنند که با روش های دیگر تفاوت زیادی دارد. از تفاوت های روش آنلاین با دیگر روش ها این است که استرس شما کاهش می یابد و اعتماد به نفس شما بالا می رود. همچنین در هر زمانی که شما وست داشته باشید می توانید به این آزمون ها پاسخ دهید که این موضوع در مدیریت زمان برای داوطلب تاثیر زیادی دارد.

سوالات تعیین سطح زبان انگلیسی

آزمون کتبی تعیین سطح زبان انگلیسی برای متقاضیان بصورت کاغدی و چهارگزینه ای برگزار می شود و سوالات این آزمون از ساده ترین سوالات شروع می شود و به مرور سخت تر و سخت تر می شود. تمرکز اصلی این آزمون روی سطح دانش گرامر و لغات، آزمون Listeningو Reading می باشد که متقاضیان باید در مدت زمان تعیین شده در این آزمون به تمامی سوالات جواب دهند. البته ممکن است که نحوه برگزاری آزمون تعیین سطح و مدت زمان برگزاری در آموزشگاه ها و موسسات باهم متفاوت باشند.

آزمون شفاهی تعیین سطح زبان انگلیسی به وسیله یک مصاحبه کننده که یک استاد زبان انگلیسی است، صورت می گیرد. سوالات این حوزه در زمینه معرفی خود، سرگرمی ها و علایق، تحصیلات، شغل، مسائل خانوادگی و غیره است. این مصاحبه بصورت یک مکالمه ساده و دوستانه انجام می شود. برای جواب دادن به سوالات باید سعی کنید شجاع و ثابت قدم باشید.

سیستم CEFR

برای تعیین سطح زبان انگلیسی، در گذشته از کلمه مبتدی و متوسط و پیشرفته استفاده می کردند و تعریف مشخصی برای این سه واژه وجود نداشت. استاندارد CEFR کوتاه‌ شده عبارت Common European Framework of Reference for Languages که به‌معنی «چارچوب مرجع مشترک اروپایی برای زبان ‌‌ها» است و در سال 2001 برای اولین بار معرفی شد. این سیستم برای توصیف سطح زبان آموزان از این واژه تخصصی استفاده می کنند و تعریف مشخصی دارد. زبان آموزان پایه A یا “Basic”، مستقل B یا “Independent” و پیشرفته C یا “Proficient”. هرکدام از این مراحل در دو سطح 1 و 2 تعریف می شوند که مجموع آن شش سطح به نام A1، A2، B1، B2، C1و C2 است. در ادامه به تعریف هرکدام از سطح ها می پردازیم.

سطح A1

در این سطح زبان آموز می تواند صحبت های ساده و شمرده را متوجه شود. در مکالمه هم می توانید به آرامی و با ساهتارهای ساده صحبت کنید. می توانید سوال و جواب را بصورت کوتاه و ساده و درباره موضوعات ساده را انجام دهید. همچنین می توانید متن های کوتاه با عبارات و جمله های محدود بنویسید.

سطح A2

در سطح A2، شما می توانید صحبت های واضح و ساده را متوجه شوید. همچنین می توانید اطلاعاتی را درباره موضوعاتی مثل کار، خرید و موقعیت های محلی را بدست آورید. با دوستانتان می توانید درباره موضوعات روزمره گفت و گو کنید، البته مکالمه های بدون جزئیات. می توانید پاراگراف های ساده را با عبارات کوتاه و اتصال آنها با حروف ربط را انجام دهید.

سطح B1

در این سطح می توانید معنای صحبت های نه چندان پیچیده که در مورد موضوعات آشنا و محیط هایی مثل کار و دانشگاه را متوجه شوید. می توانید صحبت هایی که لهجه معمولی را داشته باشد را درک کنید. در سطح B1 برای صجبت در مورد موضوعات روزمره مشکلی ندارید و می توانید نظرات خود را در این مورد بیان کنید. توانایی نوشتن در مورد موضوعاتی که با آن آشنا هستید را در این سطح می توانید انجام دهید.

سطح B2

در این سطح زبان آموزان می توانند صحبت های رودررو یا مکالمه های فیلم، رادیو یا سخنرانی را به راحتی متوجه شوند و در مورد موضوعات آشنا و درک عبارات سخت و ساختارهای پیچیده آن را بفهمند. صحبت کردن بدون مشکل و با اشتباهات کمتر در مورد موضوعات مورد علاقه شما برایتان راحت تر می شود. در مورد مبحث نوشتاری هم می توانید در مورد حوزه ای در آن تخصص دارید متنی دقیق و با جزئیات بنویسید یا آن را توضیح دهید.

سطح C1

هر عبارتی که می شنوید را می توانید درک کنید. دامنه لغات شما بسیار گسترده است و هر مکالمه ای برایتان راحت است. صحبتی روان و بدون استرس و مکث در مورد هر موضوعی برایتان امکان پذیر است. شاید فقط در مورد موضوعات تخصصی و پیچیده با مشکل مواجه شوید. توانایی خواندن متن های تخصصی را دارید و می توانید متن هایی واضح و با جزئیات در مورد موضوعات پیچیده و تخصصی بنویسید.

سطح C2

در این سطح هر آنچه را می شنوید، حتی با لهجه متفاوت و سرعت بالا را به راحتی متوجه می شوید، این موضوع شامل سخنرانی، مکالمه با دوستان، استادان و غیره، برنامه های رادیویی، فیلم و غیره است. در مکالمه هم می توانید از لغات و عبارات پیچیده استفاده کنید. در مورد هر موضوعی می توانید نظر و دلیل خود را به شکلی جذاب و ساختارمند بیان کنید. مهارت نوشتاری شما در سطح نگارش گزارش ها و مقالات پیچیده است. می توانید در نوشته خود ادعایی را با ساختار مناسب مطرح کنید و خواننده را متقاعد و کاری کنید که او به نکات مهم پی ببرد و آنها را به باد بسپارد.

8 در مورد “آزمون تعیین سطح و نحوه برگزاری آن”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
آکادمی زبان دکتر منوچهرزاده