آزمون دولینگو چیست؟ | هزینه مزایا و معایب

آزمون دولینگو بعد از شیوع ویروس کرونا و لغو آزمون های آیلتس و تافل، بر سر زبان ها افتاد و در واقع به نحوی جایگزین این دو آزمون بین المللی زبان انگلیسی در دوران قرنطینه شد. آزمون دولینگو در واقع آزمونی مبتنی بر کامپیوتر می باشد که با آزمون های مختلف میزان مهارت زبان انگلیسی شما را مورد ارزیابی قرار می دهد. تا پیش از ویروس کرونا چندان نام و نشانی از آزمون دولینگو نبود و بیشتر دانشگاه ها مدرک آیلتس و تافل را مورد پذیرش قرار می دادند. اما در دو سه سال گذشته بیش از 500 دانشگاه در سراسر دنیا مدرک آزمون دولینگو را مورد قبول و پذیرش قرار داده اند. به همین علت می توان گفت گرفتن مدرک آزمون دولینگو می تواند یکی از پل های مهاجرت به برترین دانشگاه های دنیا باشد. در ادامه به طور کامل آزمون دولینگو را توضیح می دهیم.

آزمون دولینگو چیست؟

در حال حاضر تنها آزمونی که به صورت آنلاین برگزار می شود، آزمون  دولینگو یا Duolingo English test می باشد. این آزمون نیز همانند آزمون های زبان انگلیسی نیازمند رفتن به کلاس زبان انگلیسی و تمرین های مستمر و با برنامه دارد و از بخش های مختلفی تشکیل شده است و چهار مهارت اصلی زبان انگلیسی که شامل Listening, Speaking, Writing, Reading می باشد را در شرکت کنندگان مورد ارزیابی قرار می دهد. این آزمون حتی در زمان قرنطینه و ویروس کرونا، داوطلبان با صرف هزینه  کمتر نسبت آزمون های آیلتس و تافل می توانستند  در منزل انجام دهند و مدرک خود را به دانشگاه های مختلف جهان بفرستند. البته تفاوتی که این آزمون با آزمون های آیلتس و تافل دارد علاوه بر آنلاین بودن آن، این است که این آزمون به صورت تطبیقی یا Adaptive می باشد. در ادامه تطبیقی بودن آن را توضیح می دهیم. به خاطر این تطبیقی بودن آزمون باید تا جایی که امکان دارد سطح زبان انگلیسی خود را بهبود ببخشید.

 دولینگو آزمونی تطبیقی می باشد. یعنی چه؟

در واقع تطبیقی یا adaptive بودن آزمون دولینگو به این معنا است که سوال بعدی شما براساس چگونگی عملکرد شما در سوال های قبلی می باشد. یعنی اگر شما سوالات قبلی را درست جواب داده باشید سوالات بعدی تان سخت تر خواهند بود و برعکس اگر سوالی را اشتباه پاسخ دهید سوال بعدی تان ساده تر خواهد بود و این فرایند تا پایان آزمون ادامه خواهد داشت. در واقع هدف از آزمون های تطبیقی این است که سطح دشواری آن ها با میزان علم و مهارت داوطلبان منطبق باشد. به همین علت این آزمون نسبت به آزمون های دیگر به گونه کارآمد تری مهارت های افراد را ارزیابی می کند.

مزایای آزمون دولینگو

آزمون دولینگو نسبت به آزمون های دیگر از جمله آیلتس و تافل مزایایی دارد. مهم ترین مزیت این آزمون این است که به صورت آنلاین برگزار می شود و شما می توانید آن را در منزل خود تان انجام دهید و نیازی به حضور در مراکز آزمون زبان نخواهید داشت. همچنین آزمون دولینگو برخلاف آزمون های آیلتس و تافل که هر ده روز یکبار انجام می شوند، هر روز و هر لحظه که بخواهید می توانید آن را انجام دهید و 24 ساعته در دسترس شما می باشد.

مورد دیگری که می توان به آن اشاره نمود مدت زمان آزمون می باشد که بسیار متعادل و 45 دقیقه می باشد و مدرک آن تا دو سال معتبر می باشد اما پس از دو سال باید از نو در آزمون شرکت نمایید. مورد دیگری که بسیار مهم است هزینه آن می باشد. این آزمون برخلاف آزمون های آیلتس و تافل که هزینه ای مابین 160 تا 250 دلاری دارند، هزینه ای بسیار پایین تر دارد و تنها با پرداخت 49 دلار می توانید در آن شرکت کنید.  همچنین شما می توانید در ماه دو بار برای انجام آن اقدام کنید. دیگر مزیت آن این است که تنها پس از 48 ساعت جواب اعلام می شود این درحالی است که آزمون های دیگر 10 روز تا دو هفته جواب دهی  آن ها طول می کشد.

منابع آزمون دولینگو

با توجه به اینکه آزمون دولینگو به تازگی و در طی دو سه سال اخیر وارد رقابت با آزمون های آیلتس و تافل شده است، در حال حاضر منابع زیاد و شناخته شده ای برای داوطلبان وجود ندارد. یکی از منبع هایی که برای این آزمون در نظر گرفته شده، کتاب ” The Duolingo English Test ” می باشد. اما با توجه به ویژگی ها و خصوصیات آزمون ما منابع زیر را جهت موفقیت در این آزمون به شما توصیه می نماییم.

  • کتاب Grammar In Use برای بهبود سطح گرامر
  • گوش دادن به داستان های سطح بالا و خواندن کتاب from Madding crowd
  •  کتاب IELTS Writing (Maximiser) جهت تقویت writing

مدارک مورد نیاز برای شرکت در آزمون

آزمون دولینگو به صورت آنلاین برگزار می شود اما نیاز است تا قبل از شروع آزمون یک سری مدارک لازم را به فراهم نمایید. مدارک لازم جهت شرکت در این آزمون به صورت زیر می باشد.

  • پاسپورت یا شناسنامه
  • یک اتاق روشن و بی سر و صدا
  • 60 دقیقه زمان آزاد
  • اینترنت پر سرعت و مطمئن
  • یک کامپیوتر یا لب تاپ مجهز به دوربین جلو، میکروفن و همچنین مرورگر chrome  یا  opera
  • داشتن کارت اعتباری برای پرداخت هزینه

قوانین و مقررات آزمون دولینگو

با توجه به اینکه این آزمون به صورت آنلاین برگزار می شود قوانین سفت و سختی برای آن در نظر گرفته اند که اگر از قبل با آن ها آشنایی نداشته باشید ممکن مجبور شوید دوباره آزمون را انجام دهید.

  • هنگام آزمون از وسایلی مانند موبایل، هدفون یا ایرپاد و جزوه و کتاب استفاده نکنید.
  • فضای اتاق باید کاملا روشن و ساکت باشد هیچ کس دیگری در اتاق نباشد.
  • ابزار نوشتاری و کاغذ را به همراه نداشته باشید.
  • برای انجام آزمون تنها از یک حساب ایمیل استفاده کنید.
  • ارتباط چشمی را با صفحه کامپیوتر حفظ نمایید. البته  در هنگام تایپ کردن اشکالی ندارد به صفحه کلید نگاه کنید.
  • یادداشت برداری را انجام ندهید.

اگر به هر دلیلی هر کدام از موارد بالا را رعایت نکردید نتیجه برای شما صادر نخواهد شد و باید مجددا در آزمون شرکت کنید. حتی بسته به میزان تخلف، امکان دارد داوطلب برای همیشه از آزمون دولینگو محروم شود.

ساختار آزمون دولینگو

آزمون دولینگو از سه قسمت اصلی تشکیل شده است:

  1. مقدمه کوتاه یا  Quick Setup
  2. سوالات تطبیقی یا  Adaptive Questions  
  3. مصاحبه ویدیویی و نمونه نوشته یا  Video Interview & Writing Sample
مقدمه کوتاه

بخش اول در واقع مقدمه آزمون می باشد شامل قوانین و شرایط خاصی می شود که دولینگو در نظر گرفته است. این بخش 10 دقیقه زمان دارد و در نمره شما تاثیرگذار نمی باشد.

سوالات تطبیقی

مقدار سخت بودن آزمون دولینگو  بستگی به تعداد پاسخ های صحیحی که در مراحل قبل داده اید، دارد. هر چقدر عملکرد تان بهتر باشد سوالات مرحله ی بعدی تان نیز سخت ترخواهد بود. در واقع این بخش قسمت اصلی آزمون را تشکیل خواهد داد و چهار مهارت اصلی زبان انگلیسی فرد را مورد ارزیابی قرار می دهد. زمان لازم برای این بخش نیز 25 دقیقه می باشد. سوالات این بخش شامل موارد زیر می باشد.

  • English Vocabulary یا واژگان انگلیسی
  • شیوه نگارش و قرارگیری واژگان عبارت ها به گونه صحیح در جمله (syntax)
  • تلفظ صحیح (phonetics)
  • بیان واژگان انگلیسی با استرس و آهنگ صحیح
  • مهارت خواندن، نوشتن و گوش دادن
  • ترتیب انواع سوالات این آزمون به غیر از دو سوال آخر تصادفی می باشد. پاسخ دو سوال پایانی، شامل یک پاسخ نوشتاری طولانی بین 50 تا 100 کلمه و یک پاسخ گفتاری 30 تا 90 ثانیه ای می باشد.
مصاحبه ویدیویی و نوشته

بخش سوم این آزمون شامل یک مصاحبه ویدیویی و یک نمونه رایتینگ می باشد. البته نمره آن در آزمون نهایی لحاظ نخواهد شد اما همراه با نمره نهایی آزمون تان برای موسسات و مراکز ارسال می شوند و به نوعی معیار سنجش دانش و مهارت شما می باشند. زمان لازم برای این بخش نیز 10 دقیقه می باشد. البته میزان سختی و آسانی سوال های این بخش به میزان عملکرد شما در بخش دوم بستگی دارد. پس از اتمام آزمون اصلی باید مصاحبه تصویری را انجام دهید که در آن دو موضوع را به شما پیشنهاد می دهند و به اختیار بین 1 تا 3 دقیقه در مورد آن صحبت می کنید. برای بخش نوشتاری نیز همین روند است و باید بین 3 تا 5 دقیقه درمورد یکی از دو موضوع پیشنهادی متنی را بنویسید.

نمره دهی آزمون دولینگو

نمره دهی این آزمون بر اساس این 4 مورد می باشد:

Conversation: ارزیابی مهارت های شنیداری و گفتاری شرکت کنندگان

Production: ارزیابی مهارت های گفتاری و شنیداری

Literacy: ارزیابی مهارت های نوشتن و خواندن

Comprehension: ارزیابی مهارت های شنیدن و خواندن

در مجموع نمره دهی در آزمون دولینگو با استفاده از مقیاسی که بین  10 تا 160 متغیر می باشد، اندازه گیری خواهد شد و در 5 قسمت و بر مبنای استاندارد CEFR طبقه بندی می شود. براساس آن، نمره 10 تا 55 سطح A1/A2، نمره 60 تا 85   سطح B1، نمره 90 تا 115  سطح B2 و نمره 120 تا 160 برای سطح C1/C2 خواهد بود.

کلام آخر

در این مطلب سعی کردیم نکات مهم و کلی را درباره آزمون دولینگو برای تان توضیح دهیم.  در واقع آزمون دولینگو یکی از معروف ترین و معتبر ترین آزمون های زبان انگلیسی در سراسر دنیا می باشد که توسط بسیاری از دانشگاه ها و کالج های معتبر پذیرفته می شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید به وب سایت دکتر منوچهرزاده مراجعه کنید.

6 در مورد “آزمون دولینگو چیست؟ | هزینه مزایا و معایب”

  1. I’m truly enjoying the design and layout of your website.
    It’s a very easy on the eyes which makes it much more
    enjoyable for me to come here and visit more often. Did you hire out
    a designer to create your theme? Fantastic work!

    Feel free to visit my web page :: web page

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
آکادمی زبان دکتر منوچهرزاده