آموزش قید در زبان انگلیسی

آموزش قید در زبان انگلیسی یکی از بحث های نه چندان سخت در آموزش گرامر زبان انگلیسی می باشد؛ با این وجود برخی مواقع یادگیری این موضوع خود چالشی برای زبان آموزان محسوب می شود. قید ها بخش عمده ای از گفتار را تشکیل می دهند و برای استفاده از فعل ها و صفت ها به آن ها نیاز داریم. هر زبان آموزی، اگر می خواهد که زبان انگلیسی را روان و بدون مشکل صحبت کند می بایست که قید ها را بشناسد و صورت صحیح آن ها را به کار گیرد. در واقع قید در زبان انگلیسی چندین نوع متفاوت دارد که هر یک از آن ها دارای ویژگی ها و کاربرد های خاص و متفاوتی هستند. در اینجا  ما ابتدا به مفهوم قید، سپس انواع قید و جایگاه آن ها در جملات می پردازیم.

قید چیست؟

در واقع قید ها در کنار اسم، فعل و صفت چهار بخش اصلی جمله را تشکیل می دهند. قید یا ( به انگلیسی adverb )، کلماتی از جمله می باشند که اطلاعات و تعریف بیشتری را از اجزای جمله یعنی، فعل، صفت و یا قید دیگر را به خواننده یا شنونده منتقل می کنند؛ یا در واقع چگونگی و حالت انجام کار را نشان می دهند. به عبارت ساده تر می توان گفت که قید، کلمه ای است که یک کلمه دیگر را تعریف و توصیف می کند. بیشتر قید ها به ly مختوم می شوند به همین دلیل اغلب اوقات به راحتی می توان آن ها را در جملات تشخیص داد. برای آموزش قید در زبان انگلیسی باید ابتدا بتوانیم قید را در جمله تشخیص دهید. در ادامه  با انواع آن نیز آشنا می شوید.

تشخیص قید

همانطور که در بالا اشاره  کردیم، اغلب قید ها به ly ختم می شوند و به راحتی می توان آن ها را در جمله تشخیص داد علی الخصوص قید هایی که برای تعریف افعال به کار گرفته می شوند. اما برخی دیگر از قید ها، از این قانون پیروی نمی کنند و ممکن است در  تشخیص شان به مشکل بخورید. بهترین راه برای تشخیص اینها این است که عملکرد آن را در جمله تعیین کنیم. یکی دیگر از راه های تشخیص قید ها در جمله این است که اگر آن ها را از جمله حذف کنیم هیچ تاثیرچشم گیری روی معنای جمله نخواهند داشت ومعنا و مفهوم جمله تغییری نخواهد کرد.

انواع قید

یکی دیگر از مواری که باید در آموزش قید در زبان انگلیسی به آن توجه کرد انواع آن است. قید ها نیز مانند اسم ها و افعال چندین نوع دارند که شناسایی و تشخیص آن ها برای یادگیری زبان بسیار مهم است. درواقع در یادگیری زبان انگلیسی قید های متنوع و مختلفی وجود دارند  که در اینجا ما چند مورد از رایج ترین  و پرکاربرد ترین قید ها را توضیح می دهیم.

قید حالت ) adverb of manner)

هر وقت در زبان انگلیسی با سوالاتی  روبرو شویم که با how می آیند، در پاسخ به آن ها قید حالت را به کار می بریم. قید حالت در واقع، نحوه انجام شدن کار یا چگونگی اتفاق افتادن آن را توضیح می دهد و اغلب آن ها نیز به ly ختم می شوند و معمولا بعد از یک صفت می آیند. قید های حالت در جمله می توانند قبل از فعل یا بلافاصله بعد از فعل بیایند.همچنین اگر جمله دارای عبارت قیدی باشد، این عبارت بعد از قید می آید.  اما بیشتر آن ها قبل از فعل می آیند.  البته باید مواظب باشید، قید حالت در جمله می تواند بعد از مفعول نیز بیاید. موارد زیر نمونه هایی از قید حالت هستند:

angrily: با عصبانیت

Slowly: به آرامی

Precisely: با دقت

Loudly: با صدای بلند

Quickly: به سرعت

جملات زیر نمونه هایی از کاربرد قید های حالت در زبان انگلیسی می باشند:

He walks carefully along the ridge.

She slowly opened the door.

John ate his dinner quickly.

قید زمان (adverb of time)

هر وقت در زبان انگلیسی  با سوالاتی روبرو شویم که با when یا how long می آیند، در پاسخ به آن ها قید زمان را به کار می بریم. قید زمان در واقع شامل کلماتی است که به زمان انجام عمل و مدت طول کشیدن آن و یا زمان ها و دوره های خاص اشاره دارد. قید زمان در زبان انگلیسی بسیار پر کاربرد می باشد. مکان این قید ها اغلب در انتهای جملات می باشد؛ البته اگر شخص مورد نظر بخواهد که روی زمان انجام فعل یا عمل تاکید داشته باشد، در این صورت قید زمان می تواند در ابتدای جمله نیز به کار گرفته شود. موارد زیر نمونه هایی از قید زمان می باشند:

Today: امروز

Yesterday: دیروز

Soon: به زودی

Now: حالا، اکنون

Forever: برای همیشه

جملات زیر نمونه هایی از کاربرد قید زمان در زبان انگلیسی می باشند:

We are going to see a movie tomorrow.

I went to school a little late yesterday.

I have been studying English since2019/ for two years.

Recently, Trevor got a job as a construction worker.

قید مکان ( adverb of place)

هر وقت در زبان انگلیسی با سوالاتی روبرو شویم که با where می آیند در پاسخ به آن ها از قید مکان استفاده می کنیم. قید مکان در واقع، به مکان یا جایی که اتفاقی خاص در آن  رخ داده است اشاره دارد. قید های مکان در زبان انگلیسی بسیار رایج و پر کاربرد می باشند و جایگاه این قید ها  در جملات، معمولا بعد از فعل اصلی یا مفعول اصلی می باشد. موارد زیر نمونه هایی از قید مکان هستند:

Here: اینجا

There: آنجا

In: داخل، در

Out: بیرون

Anywhere: هیچ جا

West: غرب

East: شرق

جملات زیر نمونه هایی از کاربرد قید مکان در زبان انگلیسی می باشند:

I can’t find my keys anywhere.

The children like to play outside.

They want to America and stayed there for 10 days.

قید تکرار ( adverb of frequency)

هر وقت در زبان انگلیسی با سوالاتی روبرو شویم که با how often همراه اند، در پاسخ به آن ها قید تکرار را به کار می بریم. در واقع قید های تکرار، به تعداد دفعاتی که عملی یا چیزی تکرار می شود اشاره دارند. یا به عبارت دیگر، این قید ها برای توصیف فراوانی یک رویداد به کار گرفته می شوند. قید های تکرار که همانند قید های قبلی، بسیار رایج و پر کاربرد هستند، در جملات معمولا قبل از فعل اصلی می آیند. البته اگر در جمله فعل کمکی نیز داشته باشیم این قید ها مابین دو فعل، یعنی قبل از فعل اصلی و بعد از فعل کمکی قرار خواهند گرفت. همچنین زمانی که شخصی بخواهد روی دفعات تکرار یک عمل تاکید داشته باشد می تواند در ابتدای جمله نیز استفاده بشود. موارد زیر نمونه هایی از قید تکرار می باشند:

Constantly: به طور مداوم

Sometimes: گاهی اوقات

Always: همیشه

Daily: روزانه

Usually: معمولا

جملات زیر نمونه هایی از کاربرد قید تکرار در زبان انگلیسی می باشند:

I usually put butter and syrup on my pancakes.

Sometimes, Mark gets coffee for his coworkers.

She always writes in the morning.

قید مقدار ( adverb of degree)

هروقت در زبان انگلیسی با سوالاتی روبرو شویم که با to what extent همراه باشند، در پاسخ به آن ها قید مقدار را به کار می بریم. در واقع قید های مقدار به شدت یا کثرت یک عمل و کیفیت انجام آن اشاره دارند. قید های مقدار بیشتر به عنوان تشدید کننده برای توصیف صفت ها یا قید های دیگر، به کار می روند. جایگاه قید های مقدار، معمولا قبل از قید، صفت و یا فعلی است که آن را توصیف می کنند. البته استثنا هایی هم هستند. نکته ای که در این قید ها وجود دارد، این است که برخلاف برخی از قید ها، قید های مقدار می توانند قید های دیگر را نیز توصیف کنند. موارد زیر نمونه هایی از قید های مقدار هستند:

Very: خیلی

Really: واقعا

Too: خیلی

Quite: کاملا

جملات زیر نمونه هایی از کاربرد قید مقدار در زبان انگلیسی می باشند:

It is really hot in the basement.

She is quite young to be a father.

That book is much too expensive.

*نکته: یکی از مشکلات عدیده ای که در آموزش قید در زبان انگلیسی وجود دارد این است که افراد نمی دانند که چه وقت باید انواع قید را در جملات به کار ببرند و چه وقت نیازی نیست که از آن ها استفاده کنند. در مجموع شما باید به این نکته توجه داشته باشید که حذف کامل قید ها در جملات انگلیسی غیر ممکن است و گاهی شما مجبورید که از قید ها در جملات استفاده نمایید. در واقع شما باید تا جایی که امکان دارد از استفاده از قید های ضروری پرهیز نمایید. شما می توانید برای  آموزش کامل تر مباحث مربوط به قید ها به سایت دکتر منوچهرزاده مراجعه نمایید.

کلام آخر

مبحث آموزش قید همانند سایر مباحث گرامر انگلیسی، نکات و ریزه کاری های خاص خود را دارد و باید وقت کافی را  برای مرور و تمرین کردن این نکات اختصاص دهید زیرا مبحث آموزش گرامر زبان، مبحثی به شدت فرار است و اگر با برنامه و منظم مطالب را مرور نکنید بعد از مدتی، آموزش هایی که دیده اید از یادتان می رود و وقتی را که برای آموزش و یادگیری آن مطالب گذاشته بودید هم هدر داده اید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
آکادمی زبان دکتر منوچهرزاده