آنچه درباره آزمون GMAT باید بدانید!

این روزها شرکت در آزمون‌های زبان و آزمون‌های سنجش مهارت‌های مختلف برای رسیدن به درجات علمی و دریافت پذیرش شرکت در دوره‌های MBA یا تحصیلات تکمیلی کشورهای پیشرفته، بسیار رایج شده است. آزمون جی مت یکی از آزمون‌های مهم و بین‌المللی است که می‌توانید با استفاده از آن، ملاکی برای سطح ورودتان به یک حوزه ایجاد کنید. آزمون GMAT بهترین راه برای سنجش علمی و مهارت‌های داوطلبان رشته‌های مدیریت، اقتصاد، تجارت و بازرگانی در دانشگاه‌های مطرح آمریکای شمالی و اروپا است.

اگر شما نیز مایل هستید اطلاعاتی در خصوص نحوه برگزاری آزمون GMAT کسب کنید و نحوه ارزیابی دانشجویان رشته‌های مختلف به کمک آزمون GMAT را درک نمایید، تا پایان همراه ما باشید.

تاریخچه آزمون GMAT

در سال 1953 یکی از موسسات مطرح به نام Graduate Management Admission Council که اختصارا GMAC گفته می‌شود، برای طراحی یک آزمون سنجش استاندارد جهت پذیرش دانشجویان حوزه کسب و کار، اقداماتی انجام داد. جالب است بدانید که در اولین سال برگزاری این آزمون، 2000 مرتبه تکرار برگزاری آن اتفاق افتاد. این روند هر ساله رو به افزایش است و همین موضوع نمایان‌گر محبوبیت بیش از پیش علاقه‌مندان به ادامه تحصیل در حوزه‌های مدیریت و کسب و کار است.

بخش‌های مختلف آزمون جی مت

اگر متقاضی شرکت در آزمون GMAT باشید، قطعا برایتان اهمیت دارد که بدانید بخش‌های مختلف این آزمون چیست. شناخت این بخش‌ها به شما دید کافی برای مواجهه با منابع و برنامه ریزی جهت آمادگی آزمون می‌دهد. در ادامه به بررسی این بخش‌ها می‌پردازیم.

1- مهارت ارزشیابی نگارشی تحلیلی AWA

در بخش ارزشیابی نگارشی تحلیلی، 30 دقیقه زمان داده می‌شود تا یک ارزیابی تحلیلی و استدلالی از فرد دریافت شود. نتیجه پاسخ به استدلال، تحلیل‌ها و نقد آزمون‌دهنده توسط سیستم کامپیوتر و فرد تصحیح کننده آزمون، بررسی می‌شود. دو نمره از تصحیح کننده کامپیوتری و تصحیح کننده انسانی از 0 الی 6 دریافت می‌شود که میانگین آن می‌تواند نشان دهنده مهارت فرد در بخش Analytical Writing Assessment باشد.

2- مهارت استدلال یکپارچه Integrated Reasoning

برای بخش استدلال یکپارچه 30 دقیقه زمان اختصاص داده شده است که می‌توانید با تحلیل نمودارها، جداول و اطلاعات تحلیلی، مهارت‌تان را نشان دهید. در واقع، فرد شرکت کننده در آزمون با تجزیه و تحلیل منابع، می‌تواند مهارت خود در استدلال یکپارچه را نشان دهد. همین قسمت آزمون، از 4 بخش جداگانه تشکیل شده است که شامل بخش تحلیل دو قسمتی، تفسیر بصری، تحلیل جدول و استدلال چند منبعی است.

3- مهارت محاسباتی Quantitative

در بخش مهارت محاسباتی باید سوالاتی را پاسخ دهید که ماهیت محاسباتی و تحلیلی دارند. در واقع، با ریاضیات سر و کار دارید و دو حوزه مختلف استدلالی و جبری را به نمایش می‌گذارید. پیچیدگی سوالات مهارت محاسباتی نسبت به سایر بخش‌های آزمون بسیار بیشتر است و معمولا زمان 75 دقیقه برای پاسخ‌گویی درنظر گرفته می‌شود.

امتیازی که می‌توانید به عنوان نمره از این بخش دریافت کنید و سطح علمی خودتان را نشان دهید، عددی مابین 0 الی 60 است. برای بسیاری از موسسات آموزشی و دانشگاه‌ها، نمره این بخش اهمیت ویژه‌ای دارد.

4- مهارت کلامی Verbal

در این بخش برای شما 41 سوال ارائه می‌شود که پاسخ آن‌ها 5 گزینه‌ای است. معمولا توانایی بالا برای درک مفاهیم زبان انگلیسی به شکلی پیچیده موردنیاز است. تنها نمی‌توان به درک مطلب ساده بسنده کرد؛ چرا که تحلیل استدلال‌ها، تصحیح جملات و موارد این‌چنینی مدنظر است. برای پاسخ‌گویی به این سوالات 75 دقیقه زمان در اختیار دارید. نمره کاملی که می‌توانید از بخش Verbal  کسب کنید، 60 نمره است.

نحوه نمره دهی آزمون GMAT

یکی از پارامترهای مهم در آزمون GMAT، نمره دهی آن است. شما برای قبولی و پذیرش در هر سازمان، دانشگاه و موسسه نیاز به کسب یک حداقل نمره دارید. نمرات قابل ارائه برای آزمون جی مت شامل یک نمره تفکیک شده از سه بخش مختلف است. یک نمره نهایی نیز ارائه می‌شود که حاصل دو بخش غیرنگارشی در آزمون GMAT است. درصورتی‌که نمره شما بین 200 تا 600 باشد می‌توان گفت که نمره میانگینی کسب کرده‌اید. اگر نمره بیش از 600 باشد سطح قابل قبولی داشته‌اید و نمره بالای 700 سطح نمره بسیار خوب محسوب می‌شود.

سبک آزمون GMAT

یکی از تفاوت‌های آزمون GMAT با سایر آزمون‌ها، نحوه ارائه سوالات و دریافت پاسخ آن است. در واقع، سیاست ارائه سوالات به گونه‌ای است که سوال ابتدایی آزمون شما ساده است، در صورت پاسخ‌گویی به این سوال، سوال بعدی مشکل‌تر خواهد بود. اگر به سوال ابتدایی پاسخ صحیح نداده باشید، سوال بعدی آسان‌تر است. شاید تصور کنید در این شرایط بهترین کار عدم پاسخ‌گویی صحیح است تا سوالات بعدی آسان تر شود! اما بهتر است بدانید که امتیازدهی به سوالات متناسب با درجه سختی و آسانی آن‌ها است و همین موضوع می‌تواند سطح علمی بالای شما را نشان دهد.

به یاد داشته باشید که آزمون GMAT تفاوتی اساسی با سایر آزمون‌ها دارد؛ چرا که عدم پاسخ‌گویی به سوالات برای‌تان نامطلوب است و برخلاف بسیاری از آزمون‌های تستی، پاسخ نادرست نمره منفی ندارد.

ثبت نام در آزمون GMAT

اگر متقاضی شرکت در آزمون GMAT هستید، باید در وب سایت https://www.mba.com/exams/gmat ثبت نام کنید. در واقع، ساخت اکانت شخصی به شما کمک می‌کند تا سایر مراحل ورود به سایت و ثبت نام را دنبال کنید. در این سایت می‌توانید با انتخاب کشور مدنظر جهت آزمون، مراحل ثبت نام را دنبال کنید.

هزینه ثب نام در آزمون GMAT حدود 285 دلار آمریکا یا 225 پوند انگلیس است. در صورتی که امکان ثبت نام با کارت اعتباری ندارید، از موسسات تخصصی در این حوزه کمک بگیرید و ثبت نام‌تان را تکمیل کنید.

منابع آمادگی آزموی جی مت

در صورتی‌که بخواهید در آزمون آزمون GMAT شرکت کنید، باید آمادگی کافی در این زمینه داشته باشید. مطالعه زیاد، کسب دانش و آگاهی و انجام تست‌ آزمون‌های متعدد به شما کمک می‌کند تا مهارت کافی کسب کنید.

در ادامه، به رایج‌ترین و محبوب‌ترین منابع آزمون جی مت اشاره می‌کنیم.

  • GMAT Test Prep
  • GMAT for Dummies
  • 30 Day GMAT Success
  • Franklin GMAT Vocab Builder
  • Ace the GMAT: Master the GMAT in 40 Days
  • GMAT Clarity: The Official Guide for GMAT Self-Study
  • The GMAT Roadmap: Expert Advice Through Test Day
  • The Official Guide to the GMAT Review Bundle + Question Bank + Video
  • Complete GMAT Strategy Guide Set: Manhattan Prep GMAT Strategy Guides
  • GMAT Practice Questions: Princeton Review Graduate School Test Preparation

نکات مهم آزمون GMAT که باید بدانید!

اطلاع از نکات ریز و درشت برگزاری آزمون به شما کمک می‌کند تا آگاهانه در این مسیر قدم بگذارید. آزمون GMAT محدودیت‌هایی برای شرکت کننده دارد. شما تنها می‌‌توانید 8 بار در آزمون شرکت کنید. در صورت عدم دستیابی به نمره مدنظر، باید 16 روز از انجام آزمون گذشته باشد تا مجدد ثبت نام کنید. این فاصله زمانی یکی از نکات مهم و ضروری است که باید رعایت کنید.

مدت زمان برگزاری آزمون GMAT 3 ساعت و 30 دقیقه است. یکی از نکات مهم در خصوص ثبت نام آزمون، توجه به قوانین برگزاری آزمون در کشورهای مختلف است. برخی کشورها، مالیاتی از شما دریافت می‌کنند که براساس هزینه آزمون جی مت تعیین می‌شود؛ اما خوشبختانه، کشورهای اطراف ایران که مقصد بسیاری از شرکت کنندگان این آزمون است، شامل این قانون مالیاتی نمی‌شوند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
آکادمی زبان دکتر منوچهرزاده