اضطراب یادگیری زبان خارجی و راه غلبه بر ترس از مکالمه

استرس یکی از عامل پر رنگ فرار از تمرین مکالمه و صحبت با بومی زبان ها است. فکر کنید از شما می خواهند در جمع سخنرانی کنید، مهمترین موضوعی که به آن فکر می کنید، ترس و غلبه بر آن است. فکر کردن به این موضوع که باید در جمع و برای افراد زیادی صحبت کنید شما را دچار اضطراب و استرس می کند. یادگیری زبان خارجی مانند هر موضوع جدیدی پر از سختی و چالش است. کسانی که می خواهند به یادگیری زبان انگلیسی بپردازند و نمی دانند از کجا باید شروع کنند، در قدم اول یادگیری با ترس و اضطراب روبه رو می شوند. در این بخش از مقاله قصد داریم با راه های غلبه بر ترس از مکالمه آشنا شویم. پس با ما در ادامه این مقاله همراه شوید.

اضطراب زبان خارجی

اضطراب زبان خارجی همان احساس تنش و هراسی است که با یادگیری Speaking و Listening زبان انگلیسی یا هر زبان دیگری شما را تحت تاثیر قرار می دهد. این اضطراب کاملا موضوعی جدی است و نباید نسبت به آن بی اهمیت باشید.

عوامل اضطراب یادگیری زبان خارجی

عوامل اضطراب یادگیری زبان خارجی شامل موارد زیر می باشد:

  • ترس از برقراری ارتباط و مکالمه داشتن
  • ترس از امتحان پایان ترم
  • ترس از قضاوت کردن مردم

ترس از برقراری ارتباط و مکالمه داشتن

کسانی که از برقراری ارتباط و مکالمه ترس دارند و از بیان کردن ایده هایشان و صحبت کردن به زبان انگلیسی ترس دارند و به راحتی نمی توانند به زبان انگلیسی صحبت کنند و استرس مکالمه به این زبان واهمه دارند و نمی توانند منظور شخص مقابل را متوجه شوند.

ترس از امتحان پایان ترم

در این مورد کسانی که برای یادگیری زبان انگلیسی به آموزشگاه یا موسسه های آموزشی مراجعه می کنند در پایان ترم باید آزمون بدهند. این مورد باعث ترس و اضطراب در زبان آموزان می شود.

ترس از قضاوت کردن مردم

در این مورد از اضطراب یادگیری زبان خارجی، افراد از قضاوت بقیه در مورد خودشان نگران هستند و دوست دارند بدون هیچ نقص و ایرادی بین بقیه ظاهر شوند.

چگونگی غلبه بر ترس از صحبت کردن به زبان انگلیسی

موارد زیر برای غلبه بر ترس از صحبت کردن بسیار مناسب می باشد:

  • گسترش دایره واژگان خود با استفاده از رسانه های معتبر
  • استفاده از زبان بدن
  • افزایش اعتماد به نفس و استفاده کردن از چت روم های آنلاین
  • تظاهر به ایفای نقش
  • پیدا کردن گروه هایی برای ملاقات و مکالمه به زبان انگلیسی
  • استفاده از دیکشنری
  • تمرین مداوم
  • وابسته به گرامر نشوید
  • ترس از اشتباه نداشته باشید

گسترش دایره واژگان خود با استفاده از رسانه های معتبر

شما با یادگیری معنی کلمات و تمرین کردن آنها به خود کمک می کنید که ترس خود را کاهش دهید. گسترش دایره لغات با استفاده از رسانه های معتبر بسیار مهم و تاثیرگذار است. با این روش کلمات زیادی به دایره لغات خود می کنید و در کنار معنی، تلفظ در زبان انگلیسی آنها را هم یاد می گیرید. دوره مهم و تاثیرگذار برای یادگیری زبان انگلیسی، دوره مکالمه 504 دکترر منوچهرزاده می باشد که بعد از گذراندن یک مدت کوتاه از دوره ها، پیشرفت را در خود حس می کنید. یکی از وب سایت های مهم و تاثیر گذار وب سایت fluentU می باشد. این وب سایت شامل اخبار، موزیک ویدیو، تبلیغات فیلم و غیره به زبان انگلیسی می باشد. تمامی ویدیوها دارای کپشن هستند و شما به  راحتی می توانید به معنی کلمات و مثال و تصویر آنها دسترسی داشته باشید. گزینه دیگر استفاده از یوتیوب است و به راحتی می توانید از ویدیوها و موزیک ویدیوها با زیرنویس استفاده نمایید.

استفاده از زبان بدن

زبان بدن در زبان انگلیسی یا زبان های دیگر به شما کمک زیادی می کند. این موضوع از اهمیت زیادی برخوردار است. اگر کلمه مورد نیاز برای برقراری ارتباط را فراموش کردید، می توانید از زبان بدن و حالت دست وصورت استفاده کنید.

افزایش اعتماد به نفس و استفاده کردن از چت روم های آنلاین

 چت کردن در صفحات مجازی باعث ایجاد ترس و اضطراب در افراد می شود. شما می توانید در صفحات مجازی به زبان انگلیسی در مورد اهداف و علایق خود به زبان انگلیسی پست به اشتراک بگذارید. صفحات مجازی مانند Reddit دارای زبان های انگلیسی و فرانسوی و آلمانی و غیره می باشد و فرستادن پیام با زبان موردنظر خودتان نوعی تمرین برای شما است و به شما کمک می کند اعتماد به نفس خود را افزایش دهید.

تظاهر به ایفای نقش

سعی کنید نقشی را در ذهن خود خلق کنید و آن نقش را ایفا کنید و به زبان انگلیسی صحبت کنید. اصلا از اشتباه کردن نترسید، این نقش بازی کردن باعث می شود شما اعتماد به نفس خود را بیابید و بدون ترس صحبت کنید. سعی کنید داستان را برای خود هیجان انگیزتر و بامزه تر کنید. 

پیدا کردن گروه هایی برای ملاقات و مکالمه به زبان انگلیسی

در ملاقات های گروهی چون همه با هم هستند بخش پر رنگی از ترس شما که مربوط به برقراری ارتباط است، از بین میرود. فضا یا برنامه هایی مانند Meetup به شما کمک می کند گروه هایی را پیدا کنید که هدف همه آنها تمرین و کار کردن روی مهارت زبان است.  

استفاده از دیکشنری

استفاده از دیکشنری هنگام مکالمه کمک زیادی به شما می کند. اپلیکیشنی مانند Google Translate گزینه مناسبی برای کمک به یادگیری شما است. در این اپلیکیشن قابلیت ترجمه فوری کلمات بسیار سریع است و برای یادگیری کلمات کمک فراوانی به شما می کند.

تمرین مداوم

گوش خود را به زبان انگلیسی عادت هید. اگر قصد دارید زبان انگلیسی یاد بگیرید فیلم و سریال یا اخبار انگلیسی گوش دهید. کارهای روزمره خود را به زبان انگلیسی بنویسید و هر روز آن را به زبان انگلیسی با خود تکرار کنید تا ملکه ذهنتان شود. اگر اخبار انگلیسی گوش می دهید ولی متوجه نمی شوید یا معنی آنها را متوجه نمی شوید مهم نیست، گوش شما باید به شنیدن کلمات انگلیسی عادت کند. در طول روز در مترو یا اتوبوس یا پیاه روی پادکست یا ویدیویی را پخش کنید و مداوم به آن گوش دهید تا گوش شما عادت کند. بدون شک تاثیر آن را به زودی متوجه خواهید شد. 

وابسته به گرامر نشوید

یادگیری کلمات آخرین چیزی است که شما باید به آن توجه کنید. شاید شنیده باشید که بیشتر زبان آموزان می گویند “من در گرامر قوی هستم ولی در مکالمه ضعیفم” اگر با یک بومی زبان صحبت کنید، او به این موضوع توجه نمیکند که گرامر شما در جمله رعایت شده است یا نه! بلکه میخواهد منظور شما را متوجه شود. پس یادتان باشد ه وابسته به گرامر و قواعد نشوید.

ترس از اشتباه نداشته باشید

اعتماد به نفس داشته باشید و هیچ گاه از اشتباه نترسید. هر چقدر بیشتر اشتباه کنید بیشتر یاد می گیرید! برای یادگیری آنقدر باید اشتباه کنید تا برای شما تجربه شود و دیگر اشتباه نکنید. بدون ترس به یادگیری و مکالمه بپردازید.

مکالمه با افرادی که نمی شناسید

اگر از صحبت با همکار، دوست یا خانواه احساس خوبی نارید و استرس می گیرید، با غریبه به مکالمه بپرازید چون قرار نیست دیگر او را ببینید. شاید هم با همدیگر دوست شدید و برای مدت طولانی با همدیگر مکالمه داشته باشید.

سخن آخر

در این مقاله در مورد چگونگی اضطراب یادگیری زبان خارجی صحبت کردیم و روش هایی برای غلبه بر اضطراب زبان خارجی را برای شما نام بردیم. فراموش نکنید غلبه بر اضطراب کار ساده و راحتی نیست، ولی با تمرین مداوم و راهکارهایی که در بالا به آن اشاره کردیم می توانید بر آن غلبه کنید.

1 در مورد “اضطراب یادگیری زبان خارجی و راه غلبه بر ترس از مکالمه”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
آکادمی زبان دکتر منوچهرزاده