یادگیری سریع زبان انگلیسی

بهترین روش برای یادگیری سریع و عمیق زبان انگلیسی

یادگیری سریع زبان انگلیسی نیازمند تمرین و تکرار بسیار زیادی است اما تا حالا شده کسی (یا خودتون) از شما بپرسه چند ساله با مسئله ی یادگیری زبان انگلیسی درگیر هستید؟ از اول (زمان مدرسه) تا حالا چقدر تونستید جلو ببرید میزان تسلط تون بر زبان انگلیسی رو؟
احتمالا جواب شما به این سوالا یکم نا امید کننده س. که اگه اینطور نبود، الان مشغول خوندن این نوشته نبودید.
اما به نظرتون چرا؟
قطعا علتش صرف نکردن وقت کافی برای یادگرفتن انگلیسی نیست. چون چیزی که مسلمه اینه که همه ما مدت هاست به فکرش هستیم و داریم به سمتش قدم برمیداریم.

به عقیده ی ما، ریشه ی مشکل در انتخاب روش مناسب یادگیری سریع زبان انگلیسی نهفته س.
اگر روش آموزش زبان انگلیسی در کلاس های درس توی کشور ما (چه مدرسه و چه مؤسسات خصوصی) متناسب با ساختار ذهن و مبتنی بر نتایج تحقیقات به روز زبان شناسان بود، الان حداقل آمار امیدوار کننده تری داشتیم از تکلم کنندگان انگلیسی در کشور.

اینجا احتمالا می پرسید که روش مناسب یادگرفتن انگلیسی از نظر ما چیه؟ و اینکه دقیقا چیکار کنیم که بهتر بتونیم زبان انگلیسی رو یاد بگیریم؟

توی این مقاله پیش از معرفی شیوه های مختلف فراگیری زبان انگلیسی، از ویژگی های یک سبک یادگیری خوب صحبت می کنیم، چند تا از روش های رایج در دنیا رو بر می شماریم و در نهایت روش توصیه شده ی دکتر منوچهرزاده (روش پازلینگ – Puzzling) رو معرفی می کنیم.

ویژگی های یک روش مؤثر برای یادگیری سریع زبان انگلیسی

خوشبختانه در زمانه ی ما روش ها و منابع بی شماری برای آموختن زبان انگلیسی وجود داره. از کلاس های آموزش انگلیسی گرفته تا فیلم و سریال زیرنویس دار و پادکست و…

این فراوانی البته ممکنه باعث سردرگمی شما در انتخاب اونها بشه و در نتیجه بعد از مدتی شما رو از نتیجه ی مطلوب دور کنه. 

به همین خاطر موقه ی تعیین روش آموزش، بهتره این نکات رو مد نظر داشته باشید:

جامع و شامل باشه

یعنی تا حد ممکن هر چهار مهارت زبانی (Listening, Reading, Speaking, Writing) شما رو تقویت کنه. البته فراموش نکنید که ترتیب فراگیری این چهار مهارت بایستی هوشمندانه رعایت بشه. برای مثال اگه در ابتدای مسیر یادگیری سریع زبان انگلیسی هستید، بهتره روی مهارت های ورودی (شنیدن و خواندن) تمرکز بیشتری داشته باشید.

متناسب با ویژگی های شخصیتی شما باشه

آموزش زبان انگلیسی برای هر فرد متفاوته. شما ممکنه همیشه پر انرژی سر کلاس حاضر بشید، اما برای دوستتون کلاس درس مثل قرص خواب باشه. 

برای کسب بیشترین بازدهی از انرژی و وقتی که صرف آموختن زبان می کنید، هماهنگی متد یادگیری با خصوصیات خودتون رو در نظر داشته باشید.

حس های شنیداری، دیداری، و لامسه رو به کار بگیره

مسلمه که هرچه بیشتر با مطالب آموختنی زبان درگیر بشید و با احساسات مختلف بهش بپردازید، یادگیری عمیق تری رو رقم می زنید. مثلا دیدن متن (transcript) پادکستی که دارید گوش میدید، و یا نوت برداری از زیرنویس فیلمی که دارید می بینید میتونه اون جمله یا عبارت انگلیسی رو تا ابد توی ذهن شما حک کنه.

روش های مرسوم برای آموزش زبان انگلیسی

از بین چندین و چند متد آموزش زبان در دنیا، چهار روش در میان زبان آموزان محبوبیت بیشتری یافته که عبارتند از:

آموزش زبان به روش سنتی

اجزای تشکیل دهنده ی این متد برای همه مان آشناست. کلاس درس، استاد مدرس و یک کتاب برای انجام تمرینات و تکالیف درسی که مدرس ما معین می کند. 

ممکنه با خوندن اسمش به این نتیجه برسید که این روش امروزه دیگه کاربردی نداره، اما اینطور نیست. هنوز هم بعضی افراد با حل تمرین های کتاب های آموزشی زبان برخی مهارت های زبانی (مثل خواندن و نوشتن) رو تقویت می کنن. 

نقطه ضعف این متد اینه که موجب اتلاف بخشی از وقت شما میشه (برای حضور در کلاس)، و اینکه تمرین ها معمولا به درستی انتخاب نشدن که باز هم موجب صرف وقت بیهوده میشه.

روش غوطه وری در زبان مورد نظر

ما همه زبان مادری رو به این شیوه یاد گرفتیم. روشی که در اون همه ی اطراف ما پر میشه از گویش به زبانی که داریم یاد میگیریم. با این شیوه ممکنه به سرعت مهارت های زبان مورد نظر رو فرا بگیرید، اما مسئله اینه که همچین شرایطی به ندرت فراهم میشه. 

بهرحال اگه یه روزی اسب سفید اومد سراغتون و شما رو برد به انگلیس (یا یه کشور انگلیسی زبان دیگه)، یادتون نره که در کنار غرق شدن در محیط زبانی، تمرین و مطالعه تکمیل کننده و تسریع کننده ی یادگیری شما خواهند بود. 

 روش مکالمه محور

آموزش زبان انگلیسی به روش مکالمه محور غالبا زمانی توصیه میشه که شما یادگیری زبان انگلیسی رو از صفر شروع می کنید. یا به قولی مبتدی هستید. مثل زمانی که از شما خواسته میشه بعد از شنیدن یک جمله، اون رو تکرار کنید.

توی این متد، پیش از هرچیز مهارت های شنیدن و گفتن تقویت میشه و بعد از مدتی به سراغ خواندن و نوشتن میرید. درست مثل روند یادگیری زبان مادری. 

روش یادگیری از طریق بازی

استفاده از این شیوه زمانی شروع شد که زبان آموزان موقع انجام تمرینات حوصله شون سر می رفت و خسته می شدن. همچنین زبان شناسان متوجه شدن که اگه زبان آموز هنگام آموزش کمی سرگرم هم بشه، بازدهی بهتری داره. 

اپ های دولینگو (Duolingo) و بابل (Babbel) دو نمونه موفق از بازی های طراحی شده برای آموزش زبان انگلیسی (و چند زبان دیگه) هستن. 

اگه میخواید بیشتر در مورد آموزش زبان از طریق بازی بدونین، روی لینک کلیک کنید. 

معرفی روش آموزش زبان پازلینگ (puzzling) دکتر منوچهرزاده

خب واقعیت اینه که پیشرفت های دنیای علم و تکنولوژی به اینترنت ماهواره ای و خودروی الکتریکی ختم نشده و [خبر خوش اینکه] لبه ی دنیای زبانشناسی هم از گذشته تا حالا جلوتر رفته. 

روش جدیدی که توسط موسسه ی دکتر منوچهرزاده به کار گرفته شده، نشون داده که توی یه مدت نسبتا کوتاه میشه زبان انگلیسی رو به طور عمیق و ماندگار یاد گرفت. علی الخصوص برای بخش زمان (Tense) های زبان انگلیسی که همه ما (حتی خود انگلیسی زبان ها) توش مشکل داریم.

احتمالا سوال الان شما اینه که پازلینگ دقیقا چیه؟ و چطور یادگیری انگلیسی به این شیوه راحت میشه؟

به زبان ساده دکتر منوچهرزاده توی این روش جمله رو به دو یا چند تا قطعه پازل تقسیم و معادل انگلیسیش رو مشخص می کنه. بعد، از زبان آموز می خواد تا با تکرار این پازل های معادل، اونها رو به خاطر بسپاره. نتیجه اینکه با این کار، ذهن برای ساختن جملات، به سراغ همون قطعه پازل های از پیش آموخته میره. 

سخت شد یکم؟ بذارید با مثال بریم جلو

برای مثال شما می خواید به انگلیسی بگید «میخوام [فلان کار رو انجام بدم].» قطعه پازلش توی انگلیسی میشه I would like to. حالا میتونید با قرار دادن عبارت های مورد نظرتون، جملات متفاوت بسازید. 

(فوتبال بازی کردن میشه Play soccer) میخوام فوتبال بازی کنم : I would like to play soccer 

(تنها بودن میشه Be alone) میخوام تنها باشم: I would like to be alone

(برنده شدن میشه Win) میخوام این مسابقه رو برنده بشم: I would like to win this match

ویژگی های خاص روش آموزش زبان پازلینگ

این شیوه ی نوین یادگیری زبان انگلیسی چند تا مشخصه ی منحصر به فرد داره که باعث میشه نسبت به روش های قدیمی تر، پسندیده تر باشه. اگه بخوایم به چند تاشون اشاره کنیم باید بگیم: 

  • تسهیل کارکرد ذهن: چون ذهن شما از پیش با قطعات لازم برای ساخت جمله ی مورد نظر آشنا شده، به سادگی و سریع کد های زبانی رو میشکافه. به این ترتیب همه اون چالش های مربوط به گرامر و جمله سازی صحیح حل شده و صحبت به زبان انگلیسی دیگه اونقدرا سخت و نفسگیر نیست. 
  • کوتاه بودن دوره ها: کل دوره ی یادگیری زبان به این روش سه ترم هست. دوره مقدماتی، متوسطه، و پیشرفته. یعنی توی یه بازه ی اندک زمانی، پرونده ی زبان انگلیسی رو می بندید و تمام. 
  • در دسترس بودن: با داشتن فایل های آموزش زبان دکتر منوچهرزاده محدود به زمان و مکان نیستید. به عبارت دیگه مجبور نیستید دو ساعت وقت صرف رفت و آمد کلاس زبان کنید. در هر زمان و مکان که شما بخواید می تونید سرکلاس بشینید. 

از طرفی اگه به هر دلیلی محتوای یک جلسه کلاس رو خوب متوجه نشید، میتونید چندین بار محتوای کلاس رو ببینید.

خلاصه کلام

هرکدوم از روش هایی که برای یادگیری زبان انگلیسی به کار گرفته میشن، مزایا و معایب خودشون رو دارن. از بین اینا شما بایستی سعی کنید موثر ترین و سریع ترین راه رو انتخاب کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
آکادمی زبان دکتر منوچهرزاده