تفاوت آزمون GRE و GMAT

در این مقاله قصد داریم درباره تفاوت آزمون GRE و GMAT از جمله تعریف های مربوط به هر کدام و رشته های مرتبط برای پذیرش در دانشگاه‌های کشورهای گوناگون، بخش‌های هر آزمون و میزان نمره دهی، هزینه آزمون‌ها و سایر شرایط هر آزمون وغیره صحبت کنیم. آزمون جی آر ایی (GRE) و جی مت (GMAT) دو نوع آزمون زبان انگلیسی برای تعیین کردن سطح استعداد تحصیلی متقاضیان در رشته های گوناگون در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری در دانشگاه‌های آمریکای شمالی یا کشورهایی که داشتن این دو مدرک برای ورود به مقطع تحصیلات دانشگاه الزامی است. البته دانشگاه‌های دنیا برای پذیرش دانشجو در مقطع ارشد و دکترا با وجود بورس یا بدون بورس، نیازی به این دو مدارک ندارند. یعنی شما با داشتن مدرک آیلتس یا تافل یا پی تی ای یا کمبریج می توانید شرایط زبانی را بدست آورید که شرط لازم برای اپلای کردن است.

معرفی آزمون GRE

مخفف GRE عبارت Graduate Record Examination است. آزمون GRE آزمونی است که سطح توانایی افراد در درک متن های علمی و تحلیل آن را ارزیابی می کند. البتهGRE  مانند آزمون تافل یا آزمون آیلتس فقط برای مهارت زبان انگلیسی افراد نیست بلکه GRE سطح بالاتری از مهارت زبان انگلیسی را می سنجد ومعمولا برای ورود به مقاطع تحصیلی بالاتر از کارشناسی مورد نیاز می باشد. یعنی آزمون GRE به سنجش مهارت زبان انگلیسی، ریاضی، منطق و استدلال و قدرت تحلیل و غیره در افراد می پردازد در حالی آزمون های تافل و آیلتس جهت سنجش توانایی زبان شما در صحبت کردن، شنیدن، خواندن و نوشتن در سطح کلاس های دانشگاهی می باشد .اگر تا به حال در مورد آزمون های آیلتسIELTS ، تافل TOEFL وجی مت GMAT شنیده باشید پس قطعا می دانید که این دو آزمون از معتبر ترین آزمون های سنجش زبان انگلیسی هستند. جی آر ایی مثل آیلتس که جنرال و آکادمیک دارد، به ۲ دسته عمومی (GENERAL) و موضوعی (SUBJECT) تقسیم بندی می‌شود.

معرفی آزمون GMAT

آزمون GMAT مخفف عبارت Graduate Management Admission Test است. این آزمون از مهم ترین پیش نیاز ورود به دانشگاه های معتبر در آمریکا و کانادا است که در مدیریت اجرایی ، زمینه های مدیریت MBA  ،  مالی و اقتصادی است. این آزمون به صورت پرسش های چند گزینه ای و کامپیوتری با هدف سنجش آمادگی متقاضیان ورود به رشته های مربوط به کسب و کار برگزار می شود. در آزمون GMAT مهارت های ریاضیات، جبر، هندسه، آنالیز عددی و دستور زبان مورد سنجش می گیرد. همچنین در این آزمون بخش ارزیابی نگارش تحلیلی، بخش واژگان، تفکر منطقی، حل مسئله و بخش تجربی داوطلبان مورد آزمایش قرار می گیرد و در صورتی که متقاضیان قدرت استدلال و تحلیل اطلاعات بالایی داشته باشند، در این آزمون نمره خوبی را کسب می کنند. آزمون GMAT در ایران برگزار نمی شود و افراد داوطلب باید برای شرکت در این آزمون به کشور های حوزه خلیج فارس یا ترکیه سفر کنند.

همه چیز درباره آزمون GRE

ما دو نوع آزمون GRE داریم. جی آر ای جنرال GRE general که برای آزمون اصلی شناخته می شود و جی آر ای سابجکت GRE subject که یک آزمون فرعی محسوب می شود.

آزمون GRE General

این آزمون در GRE را آزمون اصلی مینامیم که GRE General TEST است و هر هفته در مراکز گوناگون و شهرهای مختلف ایران به صورت  کامپیوتری برگزار می‌شود. در این آزمون دست داوطلبان در انتخاب زمان و مکان مناسب باز است و  زمان کافی برای آماده‌سازی قبل از این آزمون برای خود در نظر بگیرند. آزمون GRE General به سه بخش استدلال کمی و ریاضیات (Quantitative)، استدلا کیفی ودرک زبانی (Verbal reasoning) و بخش نوشتاری تحلیلی (Analytical Writing) تقسیم می شود.

همه چیز در مورد آزمون GMAT

آزمون GMAT به سنجش و نشان دادن پتانسیل های علمی و مدیریتی افراد کمک می کند. این آزمون به طور مستقل هیچ توانایی خاصی را در فرد محاسبه نخواهد کرد، بلکه ترکیبی از توانایی ها و مهارت های متنوع را مورد بررسی قرار می دهد. به صورت کلی آزمون دارای سه بخش اصلی می باشد که عبارتند از ارزیابی نگارش تحلیلی  analytical writing  verbal  quantitative  است. نمره این آزمون به صورت یک نمره تفکیکی برای سه قسمت است که حداکثر امتیاز آن 800 می باشد. امتحان GMAT دستورات ریاضیات اساسی، جبر، هندسه، تجزیه و تحلیل داده های چند منبع و دستور زبان را محاسبه می کند.

بخش های GMAT

آزمون GMAT  شامل چهار نوع بخش جداگانه است. محتوا در GMAT به چهار بخش آزمون نمره بندی شده تقسیم می شود، که دو مورد از آنها به طور جداگانه نمره داده می شوند و دو مورد به طور جداگانه به ثمر می رسند:

  • ارزیابی نوشتاری تحلیلی
  • استدلال یکپارچه
  • کمی
  • کلامی

بخش ارزیابی نوشتن تحلیلی از GMAT از 0 به 6 با افزایش نیم امتیاز به دست می آید. بخش یکپارچه سازی استدلال همچنین در مقیاس 1- 8، با افزایش یک نمره ای، به طور جداگانه بررسی می شود. بخش های کمی و کلامی هر یک از نمره 0 تا 60 امتیاز دارند. سپس آنها جمع می شوند تا در مقیاس 200 – 800 نمره کسب کنند. میانگین نمره کلامی 27 است. میانگین آزمون GMAT برای نوشتن تحلیلی 4 – 4 و برای استدلال یکپارچه 2 – 4 است. نمره ای که برنامه های MBA  برای پذیرش بیشترین وزن را دارند، نمرات ترکیبی کلامی و کمی است.

اصلی ترین تفاوت آزمون GRE و GMAT

تفاوت‌ های ساختاری

آزمون GRE شامل سه بخش اصلی درک واژگان (Verbal Section)، ریاضیات (Quantitative Section) و نوشتاری تحلیلی (Analytical Writing Section) می‌باشد. در بخش درک واژگان، توانایی خواندن متن های علمی و برداشت درست داوطلب از موضوع مقاله، مورد سنجش قرار می‌گیرد. هر بخش آن، دارای 20 سوال است که باید در 30 دقیقه پاسخ داده شوند. نمره‌ی خام این بخش، بین 130 تا 170می‌باشد. بخش ریاضی شامل دو دسته سوال بیست تایی است که باید در 35 دقیقه پاسخ داده شوند و نمره‌ این بخش بین 130 تا 170 است. در نهایت، در بخش نوشتاری تحلیلی باید درباره دو موضوع انشا نوشته شود که توانایی‌های نوشتاری متقاضی به زبان انگلیسی و استدلال و تجزیه‌وتحلیل او از یک موضوع خاص را می‌سنجد.

آزمون GMAT دارای چهار بخش نگارش تحلیلی (Analytical Writing Assessment)، استدلال یکپارچه (Integrated Reasoning)، محاسباتی (Quantitative) و واژگان (Verbal) است. در بخش نگارش تحلیلی باید بر اساس مهارت‌های عملی و استدلال خود به سوالات تحلیلی پاسخ دهید. این بخش، یک بار توسط یک برنامه‌ی سنجش رایانه‌ای و بار دیگر توسط آزمون گیرنده، تصحیح می‌شود. میانگین این دو نمره، نمره‌ی نهایی متقاضی است که بین 0 تا 6 متغیر می‌باشد.

قسمت استدلال یکپارچه خود به چهار قسمت تفسیر بصری، تحلیل جدول، استدلال چند منبعی و تحلیل دوقسمتی تقسیم می‌شود. متقاضیان باید در مدت زمان سی دقیقه به 12 سوال این بخش پاسخ دهند. بخش واژگان مخصوص سنجش توانمندی افراد در مطالعه و خواندن متن انگلیسی است. آخرین بخش مهارت‌های محاسباتی بوده که به سنجش اطلاعات جبری و ریاضیات فرد می‌پردازد.

انتخاب آزمون مناسب

بعد از خواندن این مقاله و اطلاعات کسب شده به داوطلبان ادامه تحصیل در رشته های تجارت توصیه می کنیم که با امتحان کردن نسخه های تمرینی هر دو و ارزیابی توانایی های خود و رشته مورد علاقه شان از بین این دو انتخاب کنند. هدف خود را انتخاب کنید و سپس ابعاد همه جانبه را بسنجید. بیشتر مشاوران پذیرش در این دانشگاه ها معتقد هستد که آزمون GMAT گزینه مناسب تری برای متقاضیان تحصیل در رشته های تجارت است اما دانشجویانی که با آن مشکل دارند می توانند در GRE شرکت کنند، زیرا نمرات GRE پذیرفته شدگان تاثیری در رتبه بندی دانشگاه ها ندارد. در مقایسه دو آزمون GMAT و GRE توصیه می کنیم آزمونی را انتخاب کنید که فکر می کنید در آن نمرات بالاتری را کسب می کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
آکادمی زبان دکتر منوچهرزاده