تقویت مهارت speaking در زبان انگلیسی

هرچه توانایی‌های ارتباطی شما بهتر و قوی  باشد، شانس پیشرفت و موفقیت شما در دست‌یابی به اهداف تحصیلی یا کاری افزایش می‌یابد. مهارت‌های زبانی متعددی هستند که به ایجاد ارتباط مرتبط هستند اما مهارت اسپیکینگ بیشترین تاثیر را دارد. مهارت اسپیکینگ دوبرابر رایتینگ و ریدینگ در ایجاد ارتباط موثر است. در این بخش هدف تقویت مهارت speaking است و در مورد تقویت مهارت چهارگانه برای شما توضیح جامعی می دهیم. با انجام این روش های ساده به‌مرور می‌توانید اسپیکینگ خود را تقویت کنید.

آشنایی با آزمون آیلتس و چهار مهارت اصلی

آزمون آیلتس (IELTS) یکی از معتبرترین آزمون ها برای سنجش دانش زبان انگلیسی در جهان است، این آزمون توسط دو موسسه (British Council)  و(IDP)  کشور استرالیا برگزار می شود. در آزمون آیلتس، چهار مهارت اسپیکینگ، رایتینگ، لیسنینگ و ریدینگ متقاضیان مورد ارزیابی قرار می گیرد و برای هر مهارت نمره ای از 1 تا 9 داده می شود. آزمون آیلتس دارای دو بخش آکادمیک و جنرال است و هر فرد بسته به هدف مهاجرتی که دارد، در یکی از این آزمون ها شرکت می کند. آزمون آیلتس آکادمیک برای افرادی مناسب است که قصد مهاجرت تحصیلی دارند و آزمون جنرال برای افرادی است که می خواهند از طریق برنامه کاری مهاجرت کنند، آزمون آیلتس به صورت کاغذی و کامپیوتری برگزار می شود. در این مقاله ما جدا از مهارت چهارگانه ما به تقویت مهارت speaking می پردازیم. شما می توانید برای تقویت مهارت چهارگانه زبان انگلیسی هم در این سایت مطالعه کنید.

روش های تقویت مهارت اسپیکینگ

اگر قصد شرکت در آزمون زبان انگلیسی را دارید و قصد موفقیت شدن در آن را دارید، حتما مطالب این بخش را مطالعه کنید. چون می خواهیم چند روش خودآموز زبان برای تقویت مهارت speaking را با یکدیگر بررسی کنیم.

داشتن یک جدول زمانی مناسب

نکته مهمی که ابتدا در یادگیری زبان انگلیسی باید در نظر داشته باشید ، داشتن یک جدول زمانی مناسب است. البته این روش نه فقط برای تقویت زبان انگلیسی بلکه برای انجام هر کاری، بازدهی را به‌شدت بالا می‌برد. داشتن جدول زمانی به شما در برنامه ریزی دقیق برای مقدار زمان موجود کمک بسیاری می‌کند و برای شناسایی قسمتی که باید بیشتر روی آن‌ها زمان و انرژی بگذارید، روش بی نظیری به‌شمار می‌رود. بهترین پیشنهاد برای ایجاد یک جدول زمان بندی شده برای یادگیری زبان انگلیسی، همراه داشتن یک دفترچه یادداشت است. برنامه های روزانه و مدت زمان مطالعه زبان انگلیسی را در آن یادداشت کنید و هر روز به آن عمل کنید. هر کدام از این برنامه ها را که انجام دادید آن‌ها را تیک بزنید، این کار باعث می شود نسبت به خودتان احساس رضایت داشته باشید و اعتماد به نفستان برای شرکت در آزمون زبان انگلیسی را افزایش می‌دهد.

تماشا کردن فیلم و سریال انگلیسی برای تقویت مهارت اسپیکینگ

یکی از موثرترین ترفند‌ها برای تقویت اسپیکینگ تماشاکردن فیلم یا سریال است. شما می توانید ابتدا فیلم یا سریال موردعلاقه خود را بیابید. حال می تواند پیشنهاد یک فیلم از جانب دوستتان باشد یا تعریف آن را شنیده یا میتواند کارتون محبوبتان را نگاه کنید یا سریال‌ معروف و پرطرفدارفرندز که مورد علاقه‌ی بیشتر زبان آموزها است، انتخاب با شما. حتما باید با صدای بلند تمرین کنید و صرفا تمرین در ذهن کافی نیست. گاهی در حین دیدن سریال یا فیلم یک شخصیت محبوب پیدا میکنید. شما اینجا میتوانید دیالوگ‌های آن کاراکتر را بارها و بارها تقلید و تکرار کنید بدون اینکه برایتان خسته کننده باشد. هر بار سعی کنید بیشتر به تلفظ و آهنگ ادای کلمات و جملات دقت کرده و شبیه ترین جمله را تکرار کنید. اين كار باعث می شود تمرین تلفظ خود را تقویت کنید. کلماتی را که با آن ناآشنا هستید در دیکشنری جستجو کنید و معنی آنها را در یک دفترچه یادداشت بنویسید. ممکن است برای یک کلمه چندین معنی پیدا کنید اما اینجاست که فیلم به کمک شما می آید و با توجه به صحنه و موقعیتی که کلمه در آن گفته شده است، معنای مورد نظر را متوجه میشوید.

تاثیر اخبار بر تقویت اسپیکینگ

کسانی که در بخش خبر کار می‌کنند، مهارت‌ ارتباط آنها بسیار قوی‌ است. شما با تلفظ بدون اشتباه و کامل کلمات و حتی نوع جمله بندی مورد استفاده در خبرها آشنا میشوید. شبکه‌های خبری همیشه سعی در خبر مختصر و مفید دارند. سعی کنید به زبان بدن، اصطلاح‌ها و واکنش‌ها دقت کنید و هنگام صحبت کردن از آن‌ها استفاده کنید.

توصیف عکس و تقویت اسپیکینگ

تصویری را بسته به سلیقه خود انتخاب کنید و با لغاتی دقیق آن را توصیف کنید. حس خود را درمورد تصویر توضیح دهید و بگویید شما را به یاد چه چیزی می‌اندازد. این تمرین را با دوستان خود انجام دهید و پس از این‌که هر کدام تصویری را انتخاب کردید، بقیه می‌توانند برای انتخاب واژه‌های مناسب به او کمک کنند.

صحبت کنید

 از راههای تقویت مهارت اسپیکینگ، صحبت کردن با کسانی است که به نسبت قابل قبولی توانایی صحبت کردن و ارائه نظراتشان به انگلیسی را دارند. شما می توانید راجب هر موضوعی صحبت کنید از علایق و مسائل مختلف گرفته تا مسائل شخصی مثلا اینکه روز خود را چگونه سپری کرده اید؟ یا می توانید راجع به موضوعی که اخیرا در فضای مجازی وایرال شده است صحبت بکنید و نظر بدهید. این نوع گفتار باعث می شود ذهن به چالش کشیده شود و دایره لغات شما نسبت به آن موضوع نیز افزایش می یابد. یادتان باشد که چون از مسائل مختلف باید صحبت کنید پس اصطلاحات انگلیسی گوناگونی نیز باید یادبگیرید و سعی کنید عبارات مربوط به آن موضوع را یاد بگیرید تا تقویت اسپیکینگ شما به سرعت پیش برود.

منابع مورد استفاده برای تمرین اسپیکینگ

انتخاب منبع به سطح شما و سلیقه‌ شما بستگی دارد. بعضی‌ها ترجیح می‌دهند نمونه سوال‌ها و تکنیک‌ها را کتاب‌ها یاد بگیرند. در این صورت کتاب‌هایی مانند  IELTS Speaking Actual test،Collins Get Ready For IELTS Speaking  و Collins Speaking for IELTS منابع خوبی برای تقویت اسپیکینگ هستند. اگر اهل استفاده از دنیای مجازی و وب گردی هستید درکانال‌های یوتیوب هم می‌توانید به راحتی راهنمایی‌های خوبی پیدا کنید. به ‌علاوه نمونه‌های اسپیکینگ آیلتس و ارزیابی آنها هم در یوتیوب پیدا می‌شود. برای کسانیکه به نرم‌افزارهای موبایل علاقه دارند هم منابعی مانند برنامه IELTS  Speaking وجود دارد که می‌تواند کاربردی و مفید باشد.

تقویت اسپیکینک با پادکست

دلایل زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد چرا پادکست‌ها می‌توانند به شما در یادگیری زبان انگلیسی کمک کنند. بنا بر مطالعات انجام‌شده گوش دادن به زبان انگلیسی می‌تواند بر نحوه تلفظ و اسپیکینگ تأثیر بگذارد. با گوش کردن پادکست‌ها، می‌توانید چند مهارت را تقویت کرده و اطلاعات جالب و مفیدی درباره‌ی موضوعات موردعلاقه خود از جمله هنر، ورزش، سیاست و غیره به زبان انگلیسی بیاموزید. همچنین پادکست‌هایی طراحی شده که مخصوص زبان‌آموزان انگلیسی است. در زمان گوش دادن به پادکست‌ها، فقط بر آنچه گفته می‌شود تمرکز نکنید، بلکه به نحوه تلفظ کلمات و جملات نیز توجه کنید.

سوالات متداول

سریع ترین راه تقویت مهارت اسپیکینگ چیست؟

برای تقویت اسپیکینگ آزمون آیلتس می توانید از پکیج آموزشی دکتر منوچهرزاده استفاده کنید. یا با فیلم دیدن، پادکست گوش دادن، برنامه ریزی مناسب و غیره به تقویت مهارت اسپیکینگ خود سرعت ببخشید.

آزمون آیلتس چیست و دارای چه بخش هایی است؟

آزمون آیلتس (IELTS)  برای سنجش دانش زبان انگلیسی است، در آزمون آیلتس، چهار مهارت اسپیکینگ، رایتینگ، لیسنینگ و ریدینگ متقاضیان مورد ارزیابی قرار می گیرد و برای هر مهارت نمره ای از 1 تا 9 داده می شود.

برای تقویت مهارت اسپیکینگ چه فیلم یا سریالی را توصیه می کنید؟

میتوانید کارتون یا انیمیشن هایی که نسبت به فیلم و سریال روانتر است ببینید یا سریال معروف فرندز بسیار مناسب تقویت مهارت اسپیکینگ است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
آکادمی زبان دکتر منوچهرزاده