تقویت reading در زبان انگلیسی

یکی از دغدغه‌های افرادی که در آزمون‌های زبان انگلیسی شرکت می‌کنند بخش مهارت ریدینگ است. پاسخ دادن به سؤالات این قسمت به تکنیک‌های خاصی نیاز دارد مانند: skimming, scanning, previewing و غیره. در واقع چیزی که نمره شما را تعیین می‌کند توانایی درک مطلب شماست و اینکه در زمان کوتاهی بتوانید به سوالات پاسخ دهید. کسب نمره بالا در ریدینگ به آن سختی که فکر می‌کنید نیست. شما باید با استفاده از یک منبع مناسب تکنیک‌های لازم را بیاموزید و به خواندن متن‌های مختلف و تمرین تکنیک‌ها بپردازید. تقویت reading به مهارتی گفته میشود که توسط آن میتوانید یک مطلب یا نوشته ای را خوانده و معنی آنرا درک کنید، امروزه بهترین و بزرگترین منابع آموزشی به زبان انگلیسی نوشته میشوند؛ بنابراین یادگیری سریع و عمیق زبان انگلیسی میتواند به شما کمک کند تا علم به‌روز شده و جدیدی را یاد بگیرید.

راهکارهای بهبود و تقویت reading در زبان انگلیسی

راهکارهای بهبود مهارت ریدینگ عبارتند از:

  • مدیریت زمان و برنامه های روزانه خود
  • معرفی کتاب های تقویت ریدینگ (Reading)
  • اپلیکیشن مخصوص برای بهبود مهارت ریدینگ در زبان انگلیسی
  • بهبود مهارت ریدینگ با خواندن کتاب داستان
  • یادداشت برداری کردن
  • افزایش دایره لغات خود
  • افزایش سرعت خواندن
  • از خودتان امتحان بگیرید
  • بحث و گفتگو درباره متن

مدیریت زمان روزانه خود

آزمون ریدینگ آیلتس زمان بندی شده است و شما باید در مدت زمان معین پاسخ همه سوالات را بدهید. برای سپری کردن بخش ریدینگ آزمون آیلتس نیاز به تمرین زیاد دارید و باید زمان و برنامه ریزی های روزانه خود را مدیریت کنید. در صورتی که شما تمرین نداشته باشید مضطرب خواهید شد و استرس شما را فراخواهد گرفت.

معرفی کتاب و دوره های تقویت ریدینگ (Reading)

در این بخش از مقاله چند مورد از کتاب‌ و دوره های ریدینگ زبان انگلیسی را برای زبان‌آموزانی با سطح‌های متفاوت را به شما معرفی می کنیم.

دوره پازل ریدینگ آیلتس

دوره پازل ریدینگ آیلتس مخصوص کسانی که قصد شرکت در آزمون های آیلتس و تافل را دارند و کسانی که می خواهند در کوتاه ترین زمان دوره های آیلتس را بگذرانند. در دوره پازل ریدینگ با انواع تست های آزمون آیلتس آشنا می شوید و همینطور با گرامرهای پیچیده و پیشرفته هم آشنا می شوید که بتوانید به راحتی جواب سوالات را از دل یک پاراگراف پیچیده و جملات طولانی وتخصصی بیرون بکشید و نمره عالی کسب کنید. همچنین زبان آموزان با انواع سوالات آزمون ریدینگ آیلتس در دوره پازل ریدینگ آشنا می شوند. این دوره هم مناسب آزمون جنرال وهم مناسب آزمون آکادمیک است.

کتاب Official Cambridge Guide to IELTS

این کتاب از هر نظر برای بهبود مهارت چهارگانه ریدینگ، لیسنینگ، اسپیکینگ و رایتینگ مناسب است. کتاب Official Cambridge Guide to IELTS یک منبع کامل برای آمادگی آزمون آیلتس آکادمیک و جنرال است. با تمرکز بر تقویت مهارت‌ Speaking، Reading، Listening و Writing و استراتژی‌های آزمون، به شما در کسب نمره 6 یا بیشتر کمک می‌کند و برای استفاده زبان‌آموزان متوسط به بالا پیشنهاد می‌شود. با یادگیری دقیق تمرینات این کتاب به تسلط نسبی در مهارت‌های ریدینگ می‌رسید و دیگر فقط به تمرین و خواندن متون مجلات معتبر نیاز دارید.

کتاب Improve Your IELTS: Reading Skills

همه مواردی که برای تقویت reading نیاز است در این کتاب کاملا دسته بندی شده است و با واژگان بیشتری نیز آشنا می شوید و با استفاده از پاسخنامه کتاب، می توانید به راحتی و به صورت خودآموز از آن استفاده کنید. این کتاب در مجموع ده بخش دارد که هر کدام به سه قسمت زیر تقسیم بندی شده است:

Topic: یک موضوع کلی از موضوعات پرتکرار آزمون که در هر بخش بیان شده‌است.

Reading Skills: در این قسمت به آموزش مهارت‌ها و تکنیک‌های پاسخ‌گویی به سؤالات درک مطلب پرداخته شده‌است؛ یادگیری این تکنیک‌ها در جواب دادن به سوالات در زمان تعیین شده به کارتان خواهد آمد.

Exam Practice: این قسمت برای آشنایی و تمرین انواع سؤالات ریدینگ طراحی شده‌است.

اپلیکیشن مخصوص برای بهبود مهارت ریدینگ در زبان انگلیسی

اپلیکیشن مخصوص برای بهبود و تقویت reading در زبان انگلیسی عبارتند از:

اپلیکیشن English Reader: Learn Free 

اپلیکیشن English Reader  بهترین اپلیکیشن برای تقویت reading است. این اپلیکیشن علاوه‌ برمتن‌های مختلف انگلیسی که دارد این امکان را به شما می‌دهد به راحتی با لمس کردن لغت مورد نظر و بدون نیاز به دیکشنری، ساختار کلمات را یاد بگیرید. از ویژگی‌های دیگر این اپلیکیشن یادگیری زبان انگلیسی این است که از 500 اصطلاح انگلیسی برخوردار شوید.

اپلیکیشن English reading & English Listening

این اپلیکیشن به شما کمک می‌کنند تا بهتر بتوانید مهارت خواندن انگلیسی را یاد بگیرید. اپلیکیشنEnglish reading & English Listening مهارت لیسینیگ شما را نیز تقویت می‌کند و مکالمات آن به صورت آهسته و روان است که افراد مبتدی و کودکان هم متوجه متن‌ها شوند.

اپلیکیشن ریدینگ English Reading Test

برنامه English Reading Test برای افرادی که می‌خواهند مهارت ریدینگ و تست زنی خود را تقویت کنند، بسیار عالی است. در این اپلیکیشن، تست‌ها و سوالاتی با موضوعات زیاد و مختلف وجود دارد که برای تمرین‌های روزانه طراحی شده‌اند.

بهبود مهارت ریدینگ با خواندن کتاب داستان

برای تقویت reading بهتر است از کتاب های داستانی با سطح های مختلف کمک بگیرید. خواندن کتاب ما را به درک بهتری از لغات می رساند. یادتان باشد که هر چه لغات و عبارت های بیشتری یاد بگیرید سرعت خواندن شما بالا می رود. اگر از داستان های بلند خسته می شوید به شما توصیه می کنیم از داستان کوتاه استفاده کنید. معرفی چند کتاب داستان کوتاه و روان که به راحتی می توانید آنها را در دسترس داشته باشید:

  1. Taxi of Terror
  2. The street lawyer
  3. The loan
  4. The body in the library
  5. The Westing Game
  6. Jane Eyre

یادداشت برداری کردن

وقتی متن مبهمی را می خوانید حتما لغت یا عبارت را یادداشت برداری کنید یا در دفترچه بادداشت خود بنویسید تا برای ارجاع به آن متن در آینده آماده باشید. می توانید جریان کلی ، ساختار ، و نکات مهم آن قسمت را بنویسید. به یاد داشته باشید که یادداشت های طولانی ننویسید ، فقط نکات مهم آن قسمت را یادداشت کنید.

افزایش دایره لغات خود

بدون شک هر چقدر لغات و عبارت های بیشتری یاد بگیرید، بهتر و سریع‌تر می‌توانید بخوانید و سرعت ریدینگ شما افزایش می یابد. بنابراین باید دایره واژگان خود را گسترش دهید. برای این کار می توانید هنگام خواندن متن از دیکشنری استفاده کنید یا با استفاده از کتاب های کمک آموزشی دایره واژگان خود را گسترش دهید.

افزایش سرعت خواندن

با توجه به حجم وسیع اطلاعات ارائه‌شده در یک متن لازم است سرعت خواندن خود را افزایش دهید. به این روش خواندن سرعتی می گویند. با تکرار و تمرین زیاد می توانید سرعت خواندن خود را افزایش دهید. برای تمرکز بیشتر سرعتی خواندن می‌توانید از انگشت خود یا یک مداد برای دنبال کردن خطوط استفاده کنید.

از خودتان امتحان بگیرید

به دنبال کتاب‌ها و متن های آموزش زبانی باشید که دارای سؤالات و تمرین‌های درک مطلب هستند. می‌توانید با جستجوی «آزمون درک مطلب ESL» به صورت آنلاین برخی از آنها را پیدا کنید.

بحث و گفتگو درباره متن

با دوستان خود تماس بگیرید و راجب متن یا موضوعی به زبان انگلیسی بخواند و نظر دوستانتان را بپرسید و می توانید از او کمک بگیرید. البته می توانید متن را خلاصه کنید. دوست شما می تواند در مورد آنچه خوانده‌اید از شما سوال بپرسد. با صحبت کردن در مورد آنچه خوانده‌اید با یک فرد دیگر که انگلیسی بلد است، می توانید مطمئن شوید که متن را درک کرده‌اید. مزیت دیگر این کار این است که گوش دادن و صحبت کردن به زبان انگلیسی را تمرین خواهید کرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
آکادمی زبان دکتر منوچهرزاده