بهبود تلفظ در زبان انگلیسی

همانطور که در جریان هستید یادگیری زبان انگلیسی برای بسیاری از زبان آموزان مشکل ساز است به خصوص برای بهبود تلفظ در زبان انگلیسی، استرس های زیادی برای زبان آموزان دارد. تلفظ درست و صحیح یکی از مهمترین بخش های یادگیری همه ی زبان ها است. برای انتقال درست مفهوم ها و برقراری ارتباط باید تسلطی روی تلفظ و بیان کلمات داشته باشید. این موضوع وقتی سخت تر می شود که به یک کشور انگلیسی زبان مهاجرت یا سفر می کنید و مردم دائما از شما می خواهند حرفتان را تکرار کنید این به دلیل این که شما در تلفظ و ادای کلمات پیشرفتی نداشته اید.

تلفظ دقیق بخش مهمی در یادگیری هر زبانی است به ویژه وقتی که دارید زبان انگلیسی یاد می گیرید، نوع صدای گفتار شما می تواند تاثیر بسیار زیادی در درک یا عدم درک مردم از صحبت های شما و برداشت اولیه آنها از شما داشته باشد. ناگفته نماند که نکته ی جالب در تلفظ زبان انگلیسی این است که فقط مسئله کسب دانش نیست بلکه یک مهارت بدنی است که زبان آموز باید به طور منظم آن را تمرین کند.

10 راهکار برای بهبود تلفظ در زبان انگلیسی

این راهکار ها عبارت اند از:

  1. به صدای خودتان گوش دهید
  2. آرام صحبت کنید
  3. تصور کنید
  4. خودتان را تماشا کنید
  5. تنهایی تمرین کنید
  6. یک پارتنر پیدا کنید
  7. تقلید کردن
  8. نادیده گرفتن استرس
  9. آواز خواندن
  10. مهارت بدنی خود را به کار بگیرید

به صدای خودتان گوش دهید

شنیدن خطاهای تلفظ در گفتارتان گاهی اوقات دشوار است به این دلیل شما در حقیقت تمرکز خود را بر روی برقراری ارتباط می گذارید تا صدایی ایجاد کنید. اگر نمی توانید مشکلات تلفظ خود را بشنوید، اصلاح آنها دشوار خواهد بود. پس گفتارتان را با موبایل یا رایانه خود ضبط کنید و بخش هایی را که نیاز به پیشرفت دارند یادداشت کنید.

آرام صحبت کنید

بسیاری از زبان آموزان که در حال یادگیری زبان انگلیسی و یا هر زبان دیگری هستند گمان می کنند که سرعت بالاتر در صحبت کردن به این معنی است که سطح زبان انگلیسی آن ها خوب است در حالی که صحبت کردن با سرعت بالا نه تنها باعث عصبی شدن مخاطب می شود بلکه تمرکز فرد گوینده را نیز کمتر می کند. تند صحبت کردن اشتباهات را تشدید می کند و باعث می شود گوینده عصبی به نظر برسد.

و از طرفی هم شمرده صحبت کردن به شما فرصت کافی می دهد تا بع درستی نفس بکشید و روی بیان کلمات تمرکز کنید در کل می توانید با آرامش بیشتری روی صدای خود تمرکز و نتیجه ای که به دست می آید مطلوب تر است.

تصور کنید

سومین روش برای بهبود تلفظ در زبان انگلیسی این است که سعی کنید بیشتر اوقات تصور کنید. منظور از تصورکردن چهره خود این است که پیش از گفتن کلمه مورد نظر چشمان خود را ببندید و به این فکر کنید که چگونه کلمه مورد نظر را تلفظ خواهید کرد. یا چشمان خود را ببندید و به چگونگی ایجاد صدا قبل از گفتن آن فکر کنید. موقعیت دهان و صورت خود را تجسم کنید. اگر با الفبای فونتیک اشنا هستید، به صدایی که می سازید و ارتباط آن با دیگر واج های انگلیسی فکر کنید. یا در مورد اینکه برای درست تولید کردن آوایی باید دهانتان را به چه شکلی در آورید فکر کنید.

خودتان را تماشا کنید

چهارمین روش برای بهبود تلفظ در زبان انگلیسی این است که هنگام صحبت کردن به خودتان نگاه کنید. هنگام صحبت کردن جلوی آینه بایستید و با دقت محل قرارگیری زبان، لب‌ها و شکل دهان خود را تماشا و بررسی کنید. در نتیجه متوجه خواهید شد هنگام تولید هر صوت موقعیت دهانتان چگونه است. سپس حرکات دهان و زبان خود را با فردی بومی که همان حرف‌ها را بیان می‌کند مقایسه کرده و با بررسی تفاوت‌های موجود آن‌ها را تصحیح کنید. برای این کار می‌توانید از مشاهده فیلم و سریال به زبان اصلی کمک بگیرید.

تنهایی تمرین کنید

برای بهبود تلفظ در زبان انگلیسی بهتر است که تنهایی تمرین کنید. در واقع یکی از مهمترین دلایل که نمی توانیم اشکالات تلفظی خود را رفع کنیم این است که از اشتباه کردن در جمع می ترسیم و می گریزیم. بنابراین برای از بین بردن این ترس نمایشی ترتیب بدهید که در آن در حال صحبت کردن با فردی غریبه هستید که برای اولین بار او را می بینید در صحببت کردن با آن فرد خیالی سعی کنید از تمام توانایی های خود استفاده کرده و خجالت نکشید.

یک پارتنر پیدا کنید

منظور ازپیدا کردن یک پارتنریا دوست این است که برای فردی علاقه مند به زبان انگلیسی، پیام های صوتی ارسال کنید و از او نیز بخواهید که همین که همین کار را انجام دهد و پیام شما را نیز تصحیح کند. تصحیح شدن توسط یک دوست تاثیر زیادی برای از بین بردن اشکالات تلفظی خواهد گذاشت و حتی شما نیز این کار را برای آن ها انجام دهید.

تقلید کردن

هفتمین روش برای بهبود تلفظ در زبان انگلیسی تقلید از افراد متخصص است. منظورما از متخصصین افراد انگلیسی زبانی است که تلفظ کلمات را به درستی بیان می کنند و از کلمات شکسته کمتر استفاده می‌کنند. به منظور تقلید از این افراد بهتر است به برنامه‌های رادیویی و یا تلویزیونی انگلیسی را گوش کرده و تماشا کنید و سعی کنید از آنها تقلید کنند. ممکن است هنگام گوش دادن به برنامه‌های رادیویی و یا تلویزیونی، تک تک کلمات را متوجه نشوید اما گوش دادن ادامه دهید و ناامید نشوید.

نادیده گرفتن استرس

همیشه اشتباه های تلفظی از بلد نبودن یا مهارت نداشتن نیست. گاهی اوقات استرس روی بیان کردن و لحن افراد تاثیر می گذارد لرزش صدا نیز وضوح و رسایی کلام را تحت تاثیر قرار می دهد.

تلفظ درست تنها به معنای ایجاد یک صدای درست نیست بلکه باید به بالا و پایین شدن صدا حین تلفظ و استرس ها نیز باید توجه کرد. پس برای تلفظ یک کلمه استرس هایتان را ارزیابی کنید و بعد از فهمیدن از محل استرس ها با رعایت کردن آنها  در بلند صحبت کردن و… دانش خود را در این زمینه تقویت کنید.

آواز خواندن

این روش یکی از بهترین روش ها برای بهبود تلفظ در زبان انگلیسی است بدین منظور باید موسیقی های مشهور انگلیسی را به خاطر بسپارید و همراه خواننده بخوانید همراهی کردن با خواننده به زبان آموز کمک می کند که علاوه بر تقلید تلفظ از تمرین کردن نیز لذت میبرید. حتی باعث می شود که ریتم و لحن خودتان را پیدا کنید و می توانید دقت خودتان را روی اصوات و لحن بگذارید.

مهارت بدنی خود را به کار بگیرید

تلفظ یک مهارت بدنی است. شما در حال آموزش دهان خود به روش جدیدی برای حرکت و استفاده از عضلات مختلف هستید. هر روز روی صداهای دشوار تمرکز کنید. با “th” مشکل دارید؟ زبان خود را بین دندان های خود قرار دهید و هوا را از دهانتان خارج کنید. احساس کنید هوا از بالای زبان شما حرکت می کند.

و از آنجاییکه تلفظ کلمات و قرار دادن زبان در محل مناسب به عنوان یک حرکت فیزیکی در نظر گرفته می‌شود، یک راهکار، تمرین دادن فیزیکی زبان برای تلفظ مناسب است.

سخن آخر

در این مقاله سعی کردیم که روش هایی را برای بهبود تلفظ در زبان انگلیسی برای زبان آموزان ارائه دهیم و ناگفته نماند که نباید نحوه تلفظ را با لهجه اشتباه بگیرید. کسی که لهجه دارد الزاما کلمات و جمله ها را بد تلفظ نمی کند.

همانطور که دیدیم اصولی یاد گرفتن تلفظ از ابتدای یادگیری زبان انگلیسی بسیار راحت تر از تصحیح کردن آن است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
آکادمی زبان دکتر منوچهرزاده