روش های تقویت مکالمه در زبان انگلیسی

اگر تصمیم به تقویت مکالمه در زبان انگلیسی گرفته اید، بدون شک در این زمینه با چالش‌هایی روبرو شده‌اید. مکالمه زبان انگلیسی، یکی از مهم‌ترین مهارت‌های چهارگانه یادگیری این زبان است که البته زمانی از اهمیت بیشتر برخوردار می‌شود که قصد مهاجرت و یا مسافرت به کشور‌های خارجه را داشته باشید. در این مطلب به بیان راه حل‌هایی برای تقویت مکالمه و مقابله با چالش‌های پیش رو می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

روش های موثر تقویت مکالمه زبان انگلیسی

در اين بخش از سايت دکتر منوچهرزاده با روش های موثر برای تقویت مکالمه در زبان انگلیسی آشنا می شوید. یکی از روش های بسیار مفید و موثر در تقویت مکالمه زبان انگلیسی ، این است که با یک فرد بومی صحبت کنید. اغلب اوقات ممکن است این گزینه دردسترس همه ما نباشد. اگر شما کسی را نمی‌شناسید که به زبان انگلیسی صحبت می‌کند يا اگر وقت کافی برای انجام اين کار نداريد چه ترفندهایی برای تقویت مکالمه زبان انگلیسی بايد انجام دهيد؟ نگران نباشيد. ما به شما روش هايی برای تقویت مکالمه زبان انگلیسی ارائه خواهیم داد که می‌توانید مکالمه زبان انگلیسی خود را حتی بدون هم صحبت هم بهبود ببخشید.

تماشا کردن فیلم و خواندن کتاب

تماشا کردن فیلم به زبان انگلیسی، مهارت های شنیداری و گفتاری شما را همزمان تقویت می کند. برای مکالمه ای بهتر و آموزش بکارگیری لغات در مکالمه زبان انگلیسی، لازم است حتما از فیلم یا سریال استفاده کنید. سریال معروف مانند سریال Friends خیلی به تقویت مکالمه انگلیسی شما می تواند کمک کند. علاوه بر فیلم یا سریال، سعی کنید کتاب های جذاب و داستانی را هم به برنامه آموزش زبان انگلیسی خود اضافه کنید تا دایره لغات شما گسترش یابد. با این روش شما بصورت ناخوداگاه، گرامر زبان انگلیسی را هم یاد می گیرد.

خواندن آهنگ و موسیقی به زبان انگلیسی

در طول روز به یک یا دو مورد آهنک به زبان انگلیسی گوش کنید و  با آهنگ هم زمان، شما هم بخوانید. اگر این تمرین را هر روز انجام دهید و تبدیل به عادت روزانه کنید بعد از مدتی متوجه خواهید شد که خودتان هم با چیدن کلمات کنارهم، اهنگ درست می کنید و می خوانید. آهنگ خوب و لذت بخش، در مغز آرامش ایجاد می کند بنابرین آهنگ خواندن باعث فعال شدن بخش خلاق مغزتان می شود. خلاقیت در بکارگیری و استفاده از لغات را در شما ایجاد می کند خواندن آهنگ به طرز چشمگیری می تواند یادگیری مکالمه ی زبان انگلیسی شما را بهتر کند.

روان صحبت کردن را تمرین کنید، نه دستور زبان

اگر به زبان انگلیسی صحبت می‌کنید، و در میان مکالمه مکث می‌کنید، یادتان باشد هرچه بیشتر مکث کنید، اعتماد به نفس کمتري خواهيد داشت و کم‌تر احساس راحتی خواهید کرد. روش های ذکر شده را امتحان کنید و بدون مکث یا لکنت زبان صحبت کنید. ممکن است به این معنی باشد که جملات نبايد از لحاظ گرامری کامل باشند، و این خوب است. اگر به جای درست حرف زدن بر روی روان حرف زدن تمرکز کنید، افراد ديگر منظور شما را خواهند فهميد و شما هم ماهر به نظر خواهید رسید. شما می‌توانید زمانی که دستور زبان را ياد گرفتيد، آن ها در مکالمه خود به کار ببرید.

به انگلیسی حرف زدن با خود عادت کنید

زمانی که به انگلیسی فکر می‌کنید، می‌توانید فکر و ذهنیت خود را با صدای بلند نیز بیان کنید و حتی اگر کسی در اطاراف شما نباشد که با او مکالمه انجام دهید و یا مکالمات شما را اصلاح کند، این تمرین به شما کمک خواهد کرد که به راحتی و با اعتماد ‌به ‌نفس بیشتری انگلیسی صحبت کنید.

یادگیری اشکال مختلف کلمات

اگر درحال یادگیری لغات جدید هستید، شکل های مختلف آن و طرز صحیح استفاده از آن‌ها را نیز یاد بگیرید. به برای مثال وقتی کلمه Write را یاد گرفتید، اشکال مختلف آن مانند Wrote و Written را نیز به حافظه خود بسپارید. این دانش به شما کمک خواهد کرد تا در هنگام مکالمه، نیازی به فکر کردن به لغات مورد نظر را نداشته باشید و روان‌تر سخن بگویید.

بازگویی داستان

این روش، که بسیار جذاب و چالش‌ برانگیز است، بازگویی داستان نام دارد. یعنی مطلب صوتی را به زبان خود و با کلماتی که خودتان دوست دارید بازگویی کنید. بدون کمک گرفتن از هیچ یک از متن و فایل صوتی. در این مرحله نیز می‌توانید اهاز زبان بدن که بسیار کاربردی است کمک بگیرید و با حالتی حاکی از اعتمادبه‌نفس بالا، به بازگویی داستان بپردازید. نیازی به حفط کردن مطالب ندارید. با فرض اینکه تمرینات قبلی را انجام داده‌اید، الان باید دید مناسبی نسبت به داستان داشته باشید. بنابراین می‌توانید داستان را به زبان خودتان و هر جور که راحت هستید بازگویی کنید.

حرف زدن را همیشه و همیشه تمرین کنید

بعضی اوقات  مسائل پیچیده راهکار واضحی دارند. بدون شک تا حرف نزنید، حرف زدن یاد نمیگیرید. اگر خارج از کشور هستید پس برای شما راحت تره. اگر در ایران زندگی می‌کنید، مدت زمان تمرینتان را افزایش دهید. بعد از کلاس، به صحبت کردن به زبان انگلیسی با دوستانتان بپردازید، آدم هایی را پیدا کنید که مثل خودتان به دنبال تقویت مکالمه زبان انگلیسی باشند. یک گروه با دوستان خود بسازید و باهم در مورد هر مسئله ای به زبان انگلیسی صحبت کنید. اگر هم تنها هستید، در ذهنتان با خود یا یک شخصیت خیالی انگلیسی حرف بزنید. گزینه آخر را تبدیل به کار روزانه کنید.

یاد گرفتن کلمات جدید

همیشه یک دفترچه یادداشت همراه خود داشته باشد و هنگامی که با واژه  جدیدی رو به رو شدید آن را یادداشت کنید. یاداشت کردن کلمات جدید این امکان را به شما می دهد تا همیشه به آن ها دسترسی داشته باشید و آن ها را فراموش نکنید. می توانید برای خود برنامه و هدف گذاری کنید مثلا: با خود بگویید که امروز باید ده کلمه جدید در زمینه اصطلاحات هنر را بخوانم و یاد بگیرم.

تمرین خوب گوش کردن

اولین و مهمترین گام برای تقویت مکالمه زبان انگلیسی این است که شنونده خوبی باشید. صرفا گوش دادن تنها به منابع صوتی انگلیسی در تقویت زبان شما تاثیر زیادی ندارد. زیرا که اگر حجم زیادی از مطالبی را که متوجه نمی شوید را وارد ذهن خود کنید مغز شما در واقع درگیر آلودگی صوتی شده است نه مکالمه انگلیسی. به همین دلیل برای تقویت زبان انگلیسی خود باید مطالبی را گوش می دهید هدفمند باشند و تلاش کنید تا معنی آن را متوجه شوید.

سخنرانی

دقیقا مثل یک سخنران رفتار کنید متن را در دست داشته باشید اما نه برای اینکه کاملا از روی متن بخوانید مانند بقیه سخنران ها. آنها نیز متن را در دست دارند اما بیشتر از حفظ میخوانند و فقط برای یاد آوری کلمات کلیدی از متن استفاده میکنند. شما نیز سعی کنید متن را حفظ کنید و مانند یک سخنران واقعی برای خود سخنرانی کنید.

سخن پایانی

زمانی که تصمیم به یادگیری زبان انگلیسی می‌گیرید، بدون شک چالش‌های زیادی روبروی شما قرار می گیرد. بسیاری از افراد مهارت‌های نوشتاری، خواندن و یا شنیداری زبان انگلیسی را به راحتی کسب کرده اند، اما زمانی که می‌خواهند به زبان انگلیسی صحبت کنند، دچار مشکل می‌شوند. تقویت مکالمه زبان انگلیسی یکی از مهم‌ترین اصولی است که در هنگام یادگیری این زبان باید به آن توجه کنید و از آن غافل نشوید. برای حرفه ای تر شدن در مکالمه زبان انگلیسی، روش‌های موثر و متعددی را در این مقاله برای شما بازگو کردیم که با تمرین و تکرار روزمره آ‌ن‌ها می‌توانید مانند یک فرد بومی به انگلیسی صحبت کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
آکادمی زبان دکتر منوچهرزاده