شایعه‌ای به نام آموزش زبان انگلیسی در خواب

انسان همیشه به دنبال راهی می گردد که کارهای سخت و دشوار را برای خود ساده کند. راحت طلبی انسان ها باعث می‌شود که همیشه تحت تاثیر تبلیغات بزرگنمایی شده و دروغین قرار گیرد. آموزش زبان انگلیسی در خواب نیز یکی از همین موارد پررنگ این روزها است. یادگیری زبان انگلیسی می‌تواند دریچه‌ای به دنیای جدید در ذهن‌تان باز کند. ارتباط با افراد دیگر موجب می‌شود تا دنیای‌تان گسترده‌تر شود. به دلیل همین جذابیت، افراد علاقه‌مند به یادگیری زبان هستند؛ اما قطعا این پروسه یادگیری به تمرین، تلاش و تداوم نیاز دارد. به همین دلیل، روش های جدیدی ایجاد شده است که بیشتر آن‌ها واقعیت ندارد! آموزش زبان انگلیسی در خواب، شاید یکی از همین موارد باشد.

به همین دلیل قصد داریم در این بخش از مقاله به بررسی شایعه آموزش زبان انگلیسی در خواب بپردازیم و امکان یا عدم امکان چنین موضوعی را بررسی کنیم. پس اگر شما نیز علاقه‌مند به درک و کسب اطلاعات بیشتر در این حوزه هستید، با ما همراه شوید.

یادگیری زبان انگلیسی در خواب چیست؟

همیشه افراد مشتاق به یک موضوع می‌تواند انگیزه ای برای شروع تحقیقات یا تلاش برای ایجاد فضای برآورده شدن نیاز را فراهم کند. یادگیری زبان انگلیسی در خواب را “هیپنوپدیا” نامگذاری کرده اند که اولین بار در قرن بیستم این موضوع مطرح شد و امروزه بسیار بحث برانگیز شده است. طبق تحقیقات که توسط تیم روانشناسی در سوئیس انجام شده، بدن انسان هنگام خواب، آرام‌ترین شرایط ممکن خود را تجربه می‌کند و هر گونه فعالیت شنیداری می‌تواند در مغز ثبت گردد. طبق گزارشاتی که در CELEBRAL CORTEX  ثبت شده است که بر روی 60 دانش آموز آلمانی زبان انجام شده است، گروهی از دانش آموزان ساعت 10 شب چندین لغت زبان هلندی را مطالعه کردند و سپس، به خواب رفتند. پس از 2 ساعت فایل صوتی همان لغات برای افراد در خواب پخش شد. گروه دیگری نیز، همین کار را تکرار کرده و به خواب رفتند، اما بعد از 2 ساعت بیدار شده و مجدد لغات را مطالعه کردند. نتیجه این تحقیق به گونه‌ای بود که گروه اول که زمان خواب، فایل صوتی را گوش داده بودند، از لحاظ به خاطر سپردن لغات و لهجه شرایط بهتری داشتند.

شاید تصور کنید که قطعا عملکرد این تحقیق به ما نشان می‌دهد که آموزش زبان انگلیسی در هنگام خواب ممکن است! اما دقیقا شایعه از همین استدلال ایجاد شده است؛ چرا که چنین عملکردی می‌تواند به دلایل دیگری باشد. مثلا یکی از دلایل آموزش بهتر و تمرکز بالا در یادگیری لغات، خواب آسوده است. از طرفی، داشتن آرامش پیش از خواب و عدم دارا بودن خواب نصفه و نیمه، می‌تواند علت بعدی این موضوع باشد. پس سعی کنید تفکری هوشمندانه در این زمینه داشته باشید و واقع‌بینانه موضوع آموزش زبان انگلیسی در خواب را بررسی کنید.

چرا برخی موسسات مدعی آموزش زبان انگلیسی در خواب هستند؟

بسیاری از افراد منفعت طلب با ایجاد تصور آموزش زبان انگلیسی در خواب، امیدی خیالی و پوچ در دل متقاضیان آموزش زبان ایجاد می‌کنند. تاحدی که این افراد اصلا هیچ تلاشی برای شرکت در کلاس‌های آموزشی و مطالعه زبان انگلیسی نمی‌کنند. معمولا تبلیغ کنندگان چنین توقعاتی، بر روی گول خوردن اولیه مخاطب خود حساب می‌کنند. این موسسات یا اشخاص، با فراهم کردن یک پکیج مشخص و با فروش آن، سود خوبی به جیب می‌زنند. در حالی‌که شما نه تنها چیزی یاد نمی گیرید بلکه دیگر کاری هم از دست‌تان برنمی‌آید! این افراد با تبلیغات نادرست و ایجاد یک تفکر غیرمنطقی، سود کلانی به جیب می‌زنند و دروغ می‌فروشند. شاید براساس نظریه روانشناسان و متخصصین، گوش دادن به فایل صوتی زبان انگلیسی در خواب برای مرور و ثابت سازی اطلاعات در مغز مفید واقع شود، اما آموزش زبان انگلیسی در هنگام خواب دروغی بیش نیست.

واقعیت آموزش زبان انگلیسی در هنگام خواب چیست؟

قطعا خواب در آرامش فردی هر شخص تاثیر مستقیم و زیادی دارد و این آرامش داشتن یعنی زندگی بهتر. وقتی شما در طول روز برنامه‌ای منظم برای مطالعه زبان انگلیسی دارید، تمرین می‌کنید و لغات جدید یاد می گیرید، مغزتان سعی می‌کند تا از طریق تکرار و تمرکز، دانسته های  جدید را در حافظه بلندمدت ذخیره کند. در واقع، شما هر موضوع جدیدی را وارد حافظه کوتاه مدت‌ خود می‌کنید و سپس، از طریق تکرار و مرور مجدد، آن را وارد حافظه بلندمدت می‌کنید. گوش دادن به فایل‌های صوتی که حاصل آموزش‌های طول روز شما است، می‌تواند کمک درخوری در انتقال این اطلاعات به حافظه بلند مدت کند. واقعیت ماجرا چنین است؛ بدن شما هنگام خواب به حالت افقی قرار می‌گیرد و گردش خون در آرام‌ترین شکل ممکن است. عضلات همگی از انقباض خارج شده‌اند و افکار آرامش‌بخش در ذهن‌تان جریان می یابد. این شرایط بالاترین میزان تمرکز و ورودی ذهن را فراهم می‌کند. به همین دلیل، حتی صداهای ریزی مثل تیک تاک ساعت نیز، در هنگام شب شنیده می‌شود. حال، تصور کنید در آرام‌ترین حالت بدن‌تان، فایل صوتی یا پادکست انگلیسی گوش می‌کنید. این فایل تمام لغاتی که در طول روز یاد گرفته‌اید را مرور می‌کند تا به خواب روید. نتیجه این حرکت، به خاطر آوردن لغات جدید در روزهای آتی است.

چگونه خودتان فایل آموزشی زبان بسازید؟

اگر دوست دارید و قادر هستید یک گام مهم در زمینه آموزش زبان انگلیسی بردارید، می‌توانید با کمک دانسته هایی که همین حالا به دست آورده اید، فایل صوتی آموزش زبان انگلیسی در خواب بسازید. فقط کافی است مطالب روزمره ای که آموزش می‌بینید، در یک فایل صوتی با صدای خودتان ضبط کنید و لغات تازه را تمرین و تکرار کنید. استفاده از راهکار‌هایی مثل کدگذاری کلمات و متن ها یا تکرارچندباره و آهنگین کلمات نیز، به شما کمک می‌کند تا سریع‌تر آموزش ببینید و لغات جدید را به‌حافظه خود بسپارید. با مطالعه این مقاله و توضیحات آن، دیگرهیچ نیازی به خرید و استفاده کردن از پکیج‌های آموزش زبان انگلیسی در خواب و فایل‌های آن ندارید! شما به راحتی می توانید با تلاش و عملکرد واقعی مغز  به بهترین شکل از واکنش آن استفاده کنید و سرعت یادگیری خود را افزایش دهید. این بهترین راه برای پیشرفت در راستای یادگیری زبان انگلیسی و هر زبان دیگری است.

روش‌های خلاقانه آموزش زبان انگلیسی در خواب

استفاده از بعضی از روش ها می‌تواند به پیشرفت زبان انگلیسی شما کمک‌ کند. این تکنیک‌ها به شکلی مبتکرانه طراحی شده است و توسط بسیاری از زبان آموزان مورد بررسی و امتحان قرار گرفته است. در این بخش، خلاصه ای از روش‌های موفقیت آمیز را مطالعه خواهید کرد:

  1. گوش دادن به پادکست ها با زبان انگلیسی به همراه ترجمه همزمان.
  2. ضبط فایل‌های صوتی از آموزش زبان خود، در طول روز و گوش دادن آن در پایان شب.
  3. گوش دادن به موسیقی با زبان انگلیسی و تمرین و تکرار لغات جدید آن
  4. تماشا کردن کلیپ های کوتاه در یوتیوب همراه با زیرنویس
  5. ضبط فایل صوتی از لغات جدید با تکرار لغت و معنی آن؛ این کار نیز برای متضاد و مترادف‌ها بسیار کاربردی است
  6. گوش دادن به فایل‌های مکالمه روزانه در حالی‌که قبل از خواب آن را تمرین کرده‌اید، نیز بسیار مفید است.

آیا آموزش زبان انگلیسی در خواب شایعه و دروغ است؟

با توجه به موضوعات بررسی شده در این مقاله به راحتی متوجه خواهید شد که یادگیری زبان انگلیسی در خواب که مورد استقبال و تبلیغات قرار گرفته است، صحت ندارد. بهتر است بدانید که جمله “آموزش زبان انگلیسی در خواب”، دقیقا مثل پخش کردن بخشی از یک خبر است! شما نمی‌دانید که منبع خبر از کجاست یا این ادعا درست است یا خیر و فقط در خصوص همان چند ثانیه منتخب، اطلاعات دریافت می‌کنید. آموزش زبان انگلیسی در خواب نیز ادعایی است که نه می‌توان آن را رد کرد، نه پذیرفت. آموزش در خواب تنها زمانی قابل پذیرش است که به عنوان روشی کمکی، مورد استفاده قرار گیرد. شما مطالعات و یادگیری روزمره را دنبال کنید و در ساعات پایانی شب، فایل صوتی آن را به منظور تکرار و تداوم گوش کنید. با این روش، حافظه شما تلاش می‌کند تا مطالب جدید را ذخیره سازی و به آن نظم ببخشد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
آکادمی زبان دکتر منوچهرزاده