عوامل موثر در بهبود و تقویت listening

مهارت‌های چهارگانه زبان انگلیسی شامل خواندن، شنیدن، گفتن و نوشتن می باشد که برای مورد ارزیابی قرار دادن  سطح دانش زبانی فرد، ار او آزمون می‌گیرند. اغلب زبان آموزان گمان می‌کنند که برای یادگیری زبان و یا تقویت listening خود باید هزینه‌های زیادی را پرداخت کرده و یا در بهترین کلاس های آموزشی زبان انگلیسی شرکت کنند. در این مقاله می خواهیم که روش‌هایی را معرفی کنیم که زبان آموزان بتوانید با کمترین هزینه و در خانه به تقویت مهارت‌های زبان انگلیسی به خصوص تقویت listening خود بپردازند.

مهارت شنیداری به زبان آموزان کمک می‌کند تا  معنای مکالمات، سخنرانی‌ها و هرآنچه را که می‌شنوید را درک کنید. این مهارت در افزایش سطح زبان شما تاثیر زیادی دارد، به این دلیل که به طور مستقیم به توانایی درک مطلب مربوط شده و بر دیگر مهارت‌ها نیز اثر می‌گذارد. همچون مهارت خواندن، مهارت شنیداری نیز اغلب در مراحل اولیه یادگیری زبان شکل می‌گیرد و تسلط در آن به تقویت مهارت نوشتاری و گفتاری می‌انجامد.

روش های تقویت listening

  1. تماشای فیلم و سریال
  2. گوش دادن به پادکست یا موزیک
  3. تکرار کردن
  4. نوشتن فایل های صوتی
  5. گوش کردن به لهجه های متفاوت
  6. تقویت listening از طریق شبکه های اجتماعی
  7. اهمیت مهارت شنیداری

تماشای فیلم و سریال

یکی از رایج ترین روش ها برای تقویت listening تماشای فیلم و سریال است. در حقیقت زبان آموزان می توانند با تماشای سریال و فیلم های مورد علاقه شان توانایی درک مطلب خودشان را افزایش دهند.

حتما در اطراف خود کسی را دیده باشید که افرادی که مدت زمان طولانی را به تماشای فیلم و سریال نشسته اند تسلط بسیار بهتری در این طبان پیدا کرده اند. با این حال بهتر است که در جریان باشید تماشای فیلم وسریال به منظور یادگیری زبان انگلیسی تقاوت عمده ای با حالت عادی ندارد. مهمترین روشی که در این زمینه باید به آن عمل کنید این است که فیلم یا سریال مورد علاقه خود را انتخاب کنید. دفعه ی اول آن را با زیرنویس فارسی تماشا کنید و صرفا به فهم کلی داستان دقت کنید و دفعه ی دوم همان فیلم یا سریال را با زیرنویس انگلیسی تماشا کنید و این بار به نحوه تلفظ کلمات و بیان عبارات توجه کنید.  دفعه ی سوم بدون زیرنویس به تماشای فیلم یا سریال مشغول شده و سعی کنید توجه کنید که به طور مثال افراد هنگام بیان یک جمله بر روی کدام کلمات تاکید می‌کنند؟ به این قسمت در زبان انگلیسی Stress می‌گویند.

لیست مناسب سریال و فیلم برای تقویت listening :

  • Forrest Gump
  • My fair lady
  • Friends
  • House of cards
  • How I met your mother

گوش دادن به پادکست یا موزیک

ابتدا پادکستی را به سلیقه ی خود انتخاب کنید که به نطر خودتان جالب و سرگرم کننده باشه و به مدت یک هفته هر روز به آن قسمت گوش کنید مثلا وقتی که در اتوبوس یا ماشین و.. هستید و کلمه هایی که برایتان سخت است را انتخاب کنید و به دنبال معنی آن ها بگردید و جست و جو کنید. این روش به عنوان یکی از راه های تقویت listening است که بسیار اثربخش است، و پس ازچند روز باید توانایی این را داشته باشید که به این کلمات گوش دهید و آنها را بفهمید و همچنین برای بخاطر سپردن بخش هایی از پادکست و تمرین آنها را با صدای بلند بیان کنید. در آخرین روز هفته خواهید فهمید که که می توانید خیلی بیشتر از روز اول جملات را بفهمید و درک کنید.

رایج ترین و مهمترین پادکست های زبان انگلیسی که برای یادگیری زبان مناسب است عبارتند از:

  • Luke’s English podcast
  • Voice of America learning English
  • The English we speak
  • Here’s the thing
  • All ears English
  • Stuff to blow your mind
  • This American =life
  • Learn English

حتی برای گوش کردن به موسیقی که هنگام رانندگی یا کارهای روزمره گوش می دهید، می تواند تاثیر مهمی در تقویت listening شما داشته باشد. برای این روش نیز می توانید متن آهنگ را از طریق جستجوی اینترنتی پیدا کرده و هنگام گوش کردن به آهنگ همزمان به متن آن و نحوه ی بیان هر کلمه دقت کنید و با تمرین کافی همزمان از روی متن و پس از حفظ کردن آن، بدون متن همراه آهنگ بخوانید و تلفظ واژگان در ذهنتان تثبیت شود.

یک روش دیگر برای گوش کردن این است که بهترین کتاب های صوتی کنید که برای هر سطج وجود دارد:

سطح مبتدی:

  • Oh the places you’ll go
  • The Wind in the Willows
  • Alice’s adventures in wonderland

سطح متوسط:

  • The picture of Dorian gray
  • ·          Robinson Crusoe
  • Time machine

سطح پیشرفته:

  • Pride and prejudice
  • The Great Gatsby
  • Cloud atlas

تکرار کردن

برخی از زبان آموزان بلافاصله بعد از گوش دادن به سراغ متن رفته و شروع به مطالعه متن می‌کنند که کاملا اشتباه است. بعد از گوش دادن باید حداقل سه یا چهار بار دیگردوباره به متن گوش دهید و باید سعی کنید متنی که در مرحله اول بعد از پایان فایل صوتی نوشته بودید را کامل‌تر کنید. به خاطر داشته باشید که فقط و فقط بعد از پایان فایل صوتی می‌توانید دست به قلم شده و فایل خود را درست کنید. بعد از چندبار تکرار و زمانی که مطمئن بودید می‌توانید فایل صوتی که چند بار به آن گوش داده‌اید را برای شخص دیگری نیز بازگو کنید هم می توانید به انگلیسی هم به فارسی تعریف کنید.

نوشتن فایل های صوتی

در این بخش فرقی نمی کند که در حال گوش دادن به پادکست، کتاب صوتی و یا موزیک باشید. در هر حالت، یکی از بهترین تمرین ها برای تقویت listening، یادداشت برداری از شنیده هاست. در قدم اول می توانید برای مورد ارزیابی قرار دادن مهارت های خود شروع به نوشتن کنید و سپس در مقایسه با متن اصلی متوجه نقض ها و یا اشتباهات خود شده و آن ها را اصلاح کنید. همچنین بهتر است که هنگام شنیدن اصطلاحات، لغات و یا دستورزبان‌های مهم، آن‌ها را یادداشت کنید تا در نوشته‌ها و یا مکالمات خود از آن‌ها استفاده کنید.

گوش کردن به لهجه های متفاوت

همانطور که در جریان هستید لهجه های متفاوتی در زبان انگلیسی همچون آمریکایی، بریتانیایی، استرالیایی و… وجود دارد برای تقویت listening خود بهتر است که با تمام این لهجه ها آشنایی داشته باشید و تفاوت های آن را بفهمید.

مخصوصا اگر در حال آماده شدن برای آزمون آیلتس هستید گوش کردن به فایل های صوتی با لهجه های متفاوت را در برنامه های خود قرار دهید. به این منظور می توانید از کانال های خبری و یا مستندها استفاده کنید.

برای مثال:

  • Planet earth
  • Cosmos: a space time odyssey
  • The sounds of aus

تقویت listening از طریق شبکه های اجتماعی

این‌روزها با رواج شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، توئیتر، فیسبوک و یوتیوب ابزارهای آموزشی جدیدی ظهور پیدا کرده است. یکی از موضوعاتی که آموزش آن به طور رایگان از طریق شبکه‌هایی چون یوتیوب و اینستاگرام ارائه می‌شود، زبان انگلیسی است.   زبان آموزان می‌توانند در خانه و بدون دسترسی به تجهیزات ویژه‌ای از طریق کانال‌های یوتیوب و پیج‌های اینستاگرام به تقویت مهارت listeningخود بپردازند. 

اهمیت مهارت شنیداری

در واقع مهارت شنیداری درک و استنباط شما را توسعه می بخشد و موجب می‌شود تا آنچه را می‌شنوید به تکه‌های جزئی قابل فهم در ذهن خود تقسیم کنید تا فهم معنای کلی آن ساده‌تر گردد. همچنین با تسلط در این مهارت شما می‌توانید آنچه را می‌شنوید، تفسیر و تعبیر کرده و ارتباط میان جملات و مفاهیم را برقرار سازید. یعنی ذهن شما به تدریج توانایی پردازش اطلاعات ورودی را به طور دقیقی پیدا کرده و می‌تواند حتی از نحوه بیان یک عبارت معنای نهفته آن را دریابد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
آکادمی زبان دکتر منوچهرزاده