مصاحبه آیلتس چگونه است صفر تا صد سوالات مهم

مصاحبه آیلتس یک مصاحبه معمولی نیست بلکه یک مصاحبه رسمی با آزمون کننده می باشد این آزمون تنها ۱۱ تا ۱۴ دقیقه طول می‌کشد و کل آزمون ضبط می‌شود براساس نظرات اغلب شرکت کنندگان تست صحبت کردن یکی از پر استرس ترین بخش های آزمون آیلتس است اما نیازی به نگرانی نیست چرا که با آگاهی و آمادگی کامل می توانید آزمون صحبت کردن را به یک موفقیت کامل تبدیل کنید. روان صحبت کردن به تنهایی نمی تواند تاثیر خوبی روی نمره شما داشته باشد شما نیاز دارید ایده ها و جملات را به طور منطقی به هم متصل کنید. سعی کنید مکث زیاد نداشته باشید اما در عین حال هم جواب ها بی‌منطق نباشد در نظر داشته باشید که بعضی مکث ها عادی هستند و قرار نیست بدون نفس کشیدن و فکر کردن صحبت کنید. مصاحبه آیلتس یک معیار عالی برای تعیین سطح زبان انگلیسی افرادی است که قصد ادامه تحصیل در خارج از ایران را دارند.

چند نوع آیلتس داریم؟

دو نوع آزمون آیلتس وجود دارد آیلتس آکادمیک و آیلتس جنرال. آیلتس آکادمیک برای افرادی طراحی شده است که قصد ادامه تحصیل در خارج از کشور را دارند. دانشگاه ها و موسسات آموزشی در بسیاری از کشورهایی که دو مدرک آیلتس و تافل را لازمه پذیرش دانشجویان در یکی از مقاطع تحصیلی در نظر گرفته اند آیلتس جنرال برای افرادی طراحی شده است که عموماً قصد مهاجرت به کشور انگلیس و کانادا و استرالیا و نیوزیلند را دارند همچنین افرادی که برای شغلی در خارج از کشور اقدام می کنند و افرادی که برای آموزش متوسطه دوره های آموزشی خاصی اپلای می‌کنند نیاز به ارائه مدرک آیلتس جنرال دارند. هر دو فرمت آیلتس آکادمیک و آیلتس جنرال چهار مهارت لیسنینگ، ریدینگ، رایتینگ و اسپیکینگ را به طور دقیق می سنجند. لیسینینگ و اسپیکینگ در هر دو ورژن آموزش آیلتس یکسان است و تفاوت این دو ورژن در سنجش مهارت های ریدینگ و رایتینگ است.

مصاحبه آیلتس چگونه است؟

بخش اول ۵دقیقه

مصاحبه کننده ابتدا خودش را برای شما معرفی می‌کند و از شما می خواهد که خودتان را معرفی کنید سپس درباره موضوعات عمومی که با آن آشنایی کاملی دارید چندین سوال می پرسد مثل نحوه زندگی، خانواده، شغل، علاقه مندی ها. شما باید سعی کنید از دادن جواب های تک کلمه ای و گفتن بله یا خیر در این بخش پرهیز کنید تا مصاحبه‌گر توانایی شما را در صحبت کردن ببیند اگر مطالب زیادی به ذهن شما نمی‌رسد سعی کنید برای بسط دادن جمله های خود به عنوان مثال احساستان را نسبت به این موضوع بیان کنید یا اگر سوالی درباره زمان حال از شما پرسیده شد علاوه بر پاسخ دقیق تجربیات گذشته برنامه‌های آینده خود را بیان کنید.

بخش دوم ۴ دقیقه

در این بخش به شما کارتی داده می‌شود و شما باید درباره موضوعی که بر روی آن نوشته شده حدود یک الی دو دقیقه صحبت کنید. شما یک دقیقه فرصت دارید تا درباره موضوع داده شده فکر کنید و ایده های خود را منسجم کنید. مصاحبه‌گر صحبت شما را درباره این موضوع قطع نمی کند و شما تنها کسی هستید که صحبت می کنید بنابراین بکوشید تا وقفه های زیاد نداشته باشید پس از پایان صحبت شما، مصاحبه گر چند سوال درباره موضوع از شما خواهد پرسید. سعی کنید به این صورت موضوع داده شده را گسترش دهید: کاملا مطابق موضوع نوشته شده صحبت نکنید، لازم نیست درباره همه موضوعات اشاره شده صحبت کنید از تجربیات شخصی خودتان استفاده کنید و اگر در آن زمینه اطلاعی ندارید می توانید در ذهن خود خاطراتی بسازید.

بخش سوم ۵ دقیقه

مصاحبه‌گر سوالهای بیشترین مرتبط با موضوع بخش دوم از شما خواهد پرسید بنابراین شما فرصت دارید درباره‌ی مسائل انتزاعی صحبت بیشتری داشته باشید از شما انتظار نمی‌رود فوراً به هر سوال پاسخ دهید اما وقت جداگانه نیز برای فکر کردن برای شما وجود ندارد پس از چند لحظه تامل می توانید برای زمان بیشتر از عبارت های مختلفی استفاده کنیم اگر متوجه سوال نشدیم می توان در مصاحبه درخواست کنیم تا دوباره پرسش را مطرح کند و یا توضیح بیشتری دهد مانند دو بخش دیگر تلاش کنید نظرات خودتان را گسترش دهید و پاسخ کوتاه به هیچ وجه ندهید.

هدف آزمون آیلتس

این بخش طراحی شده است تا مهارت‌های گوناگونی در داوطلبان سنجیده شود. نظر خود را درباره مسائل روزمره بیان میکنید و تجربیات خود را با هم صحبت خود به اشتراک می گذارید و با استفاده از زبانی درست درباره موضوع داده شده برای مدتی صحبت می کنید. اهداف خود را سازماندهی می کنید و این مهم است که موضوعات مختلف را چطور تجزیه و تحلیل می کنید. تلاش کنید هنگام مصاحبه آرامش خود را حفظ کرده و روان صحبت کنید. طبیعی بودن مکالمه امتیاز بسیار بالایی در مصاحبه آیلتس دارد.

نمره آزمون آیلتس

نمره هر بخش از امتحان آیلتس بین صفر تا ۹ هست و نمره کلی امتحان با معدل گیری از نمره ۴ بخش امتحان مصاحبه شده و در هنگام اعلام نتیجه نمره های مربوط به هر یک از چهار مهارت نیز اعلام می شود شما میتوانید برای کسب نمره بهتر در کلاسهای آیلتس شرکت کنید. هیچ قبولی و مردودی در آیلتس وجود ندارد نمرات بر مبنای سیستم ۹سطحی رده بندی شده هر موسسه یا سازمان آموزشی سطح نمرات مورد نیاز خود در آیلتس را مشخص می نماید تا برآورد کننده تک تک نیازهای آنها باشد.

تقویت ۴ مهارت آیلتس

به محتوای عمومی گوش دهید

سعی کنید رادیو و تلویزیون انگلیسی زبان گوش کنید. پادکست های انگلیسی خبری هم می‌تواند تمرین خوبی برای مهارت باشد.

صدا ضبط کنید

یکی از بهترین روش ها برای تقویت مکالمه زبان انگلیسی این است که صدای خودتان را ضبط کنید. یک موضوع را انتخاب کرده درباره آن صحبت کنید بعد از چند بار، حرف خودتان را گوش کنید و اشتباهات خودتان را متوجه بشوید. شاید در اول سخت به نظر بیاید ولی به مرور می توانید زمان های بیشتری را با خطای کمتر صحبت کنید.

فیلم ببینید

فیلم ها را به همراه زیرنویس انگلیسی و دوبله نشده ببینید البته صرف دیدن فیلم خیلی کمک به مکالمه نمی‌کند بلکه دیدن فیلم به دیده آموزش زبان کاربردی می باشد یعنی به جملات دقت کنید هر سکانس را چند بار ببینید و جملات را با بازیگر تکرار کنید. اینگونه می تواند برای تقویت مکالمه زبان مفید باشد. شما میتوانید برای تقویت مهارت چهارگانه از اپلیکیشن‌ها و فضاهای مجازی نیز استفاده کنید به عنوان مثال می توانید از سایت دکتر منوچهرزاده دیدن کنید و از روش ترجمه فیلم و سریال در زبان انگلیسی استفاده کنید.

با سر عت کمتر و بلند صحبت کنید

در صحبت کردن عجله نکنید. گاهی اوقات حرف ها قبل از اینکه به آنها فکر کنید بر زبانتان می آیند برای اینکه این حالت پیش نیاید سرعت حرف زدن را کم کنید اما به جای آن جملات را شمرده شمرده و بی نقص ادا کنید.

اصطلاحات عامیانه

اگرچه به کار نبردن اصطلاحات عامیانه نمره منفی ندارد اما استفاده از این کلمات نمره بالایی از لحاظ دایره لغت به شما تقدیم می کند. دقت کنید که از آنها در جای صحیح استفاده کنید شما قرار نیست فقط در آزمون از آن استفاده کنید زمانی این اصطلاح را به کار بگیرید که با احساس راحتی می توانید آنها را بیان کنید‌.

کارنامه آزمون آیلتس

برخی از شرکت کنندگان در آزمون آیلتس تصمیم دارند پس از تحویل کارنامه خود از مراکز مجاز امتحانی نسبت به ارسال این نتیجه برای دانشگاه‌ها و سفارت های مورد نظر خود اقدام کنند یکی از ویژگی هایی که شما می توانید هنگام انتخاب مراکز آزمونی خود به آن توجه کنید این گزینه است که برخی از مراکز امتحانی پس از آماده شدن کارنامه شما معمولا از دو هفته بعد از امتحان کارنامه را برای تعدادی از محل های مدنظر شما به صورت رایگان ارسال می نمایند در صورتی که تعداد مقصد های ارسالی بیش از حد مجاز باشد می توانید با پرداخت مبلغ این کار را انجام دهید و کارنامه آیلتس خود را برای مکان‌های مورد نظر ارسال کنید.

اعتراض به نمره آیلتس

 در مواردی پیش آمده است که افرادی که بعد از شرکت در امتحان آیلتس نمره خود را دریافت کرده بودند نسبت به این نمره اعتراض داشته و درخواست رسیدگی به نتیجه را داشتند این مسئله هیچ مشکل پیچیده و بدون راه حل نیست و نبوده است شما می توانید با مراجعه به مرکزی که در آن شرکت کرده بودید فرم مربوطه را پر کرده و درخواست خود را ثبت کنید. درخواست اعتراض به نمره برای تمامی بخش ها مجاز است. یکی از موارد مهم و قابل ذکر این بخش این است که شما می بایست برای ثبت اطلاعات خود مبلغ ۱۷۶ دلار استرالیا را پرداخت کنید در صورت صحیح بودن اعتراض شما این مبلغ به شما استرداد خواهد شد و در ولی در صورتی که نتیجه اولیه درست بوده باشد و اعتراض شما بی دلیل باشد این مبلغ به هیچ وجه قابل استرداد نیست.

زمان بندی مصاحبه آیلتس

آیلتس در ۴۸ روز ثابت در طول سال حداکثر چهار بار در ماه، بسته به تقاضای محلی برگزار می‌شود. تمامی تاریخ آزمون ها را برای سال جاری کنترل نمایید یا به نزدیکترین مرکز مراجعه نمایید تاریخ آزمون بعدی را مشاهده کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
آکادمی زبان دکتر منوچهرزاده